I detta inlägg så kommer jag att använda Open Source programmet InkScape för att skapa träd som jag sedan kan använda i QGIS för att skapa unika intryck i en stadskarta.
Med hjälp av datadefinierade inställningar så blir några få symboler visuellt unika. Vilket ger ett mindre stereotypt intryck i detaljerade kartor.
Metoden kan du sedan tillämpa på mängder av olika typer av objekt för att ge dem intryck av individualitet.
I QGIS finns det många sätt att symbolsätta punktlager och SVG-markörer är bara ett av dessa. Däremot så är inte urvalet av markörer enormt, men tack och lov så är det lätt att skapa egna.
I InkScape väljer jag ett pappersformat som överensstämmer ungefär med den form jag har tänkt mig för mina symboler. Det är inte jätteviktigt att det blir exakt.
Jag använder verktyget ”Skapa stjärnor och polygoner” (snabbkommando *) och lägger till en stjärna mitt på pappret. Genom att anpassa antalet hörn och dra i reglagen på stjärnan så skapar jag ett utgångsläge för att fortsätta bearbetningen.
När jag är nöjd så gör jag om stjärnan till ”slinga” (snabbkommando ctrl+shift+c) och väljer ”nodverktyget” (F2).
Med nodverktyget och shift nedtryckt väljer jag noderna i spetsarna. Sedan konverterar jag dessa till ”mjuka noder” genom att klicka på den markerade knappen i överkant (bilden ovan).
Nu kan jag vrida och flytta noder och reglage för att skapa en trädsymbol som blir trovärdig.
Spara bilden som ”Vanlig SVG” och inte som InkScape SVG. Vanlig SVG har betydligt mindre extrainformation och ger mindre filer.
När du sparat filerna så går de att använda som de är direkt i QGIS, men du kommer inte att kunna ändra färg på symbolerna.
För att fixa detta så öppnar jag svg-filerna i en texteditor och letar reda på raden som börjar med style=”fill:#…
Denna rad raderas, men kontrollera att du inte raderar ”/>” tecknen på slutet av raden.
Sedan skriver jag in tre nya variabler direkt efter <path i texten.
De tre variablerna är:
- fill=”param(fill) #000″
- stroke=”param(outline) #FFF”
- stroke-width=”param(outline-width) 15″
Variablerna består av en parameter som kan ändras av QGIS och ett förvalt värde. För fill och stroke har jag valt svart och vitt och för stroke-width har jag valt 15. Här kan du välja vilka värden du vill.
SVG-filen sparas och kan nu läggas till i QGIS som symbol för punkter.
Det går att lägga till svg-filen som den är i fältet under de befintliga symbolerna, och sedan ändra fyllning, kantfärg och kantbredd. Jag vill dock lägga till lite individualitet så jag lägger även till några datadefinierade inställningar.
Storleken får slumpas fram mellan 15 och 22 med kommandot rand(15,22). Symbolen roteras slumpmässigt med rand(0,360). Och eftersom jag har skapat två olika symboler vid namn ”tree1.svg” och ”tree2.svg” så kan jag skriva en liten kod för att slumpa valet av symbol också:
’/sökväg/till/filerna/tree’ || rand(1,2) || ’.svg’
Texten ovan tar sökväg och grunddelen av filnamnet, lägger till siffran 1 eller 2 och lägger sedan till filtypen på slutet.
Resultatet kan bli hur omväxlande som helst, beroende på vilka val man gör och hur många och olika symboler som man skapar. Personligen så tycker jag bäst om små skillnader där inget riktigt sticker ut, men där det ändå ser ganska olika ut.
Sedan jag skrev denna artikel har jag lärt mig att det finns olika SVG standarder! InkScape skapar i grunden en egen variant, men kan spara filer enligt den ”fullständiga” SVG standarden. QGIS följer denna fullständiga standard med vissa av komponenterna, medan andra (exempelvis bildverktyget i layout) endast följer en standard som kallas SVG ”Tiny”. Detta innebär att exempelvis pilsymboler på linjer inte stöds. Kurvor, linjer och polygoner fungerar dock alltid.