Jag har i tidigare inlägg tipsat om möjligheten att läsa shape filer i Google SketchUp och nu tänkte jag visa ett praktiskt exempel.
Först så återvände jag till Open Street Map och laddade hem de senaste shape filerna. Jag läste in byggnader och vägar i uDig och valde ut huvudbyggnaderna på Karlbergs Slott.
Polygonen sparade jag som shape (oprojicerad WGS-84). Sedan var det dags att använda det plugin som jag beskrev i det tidigare inlägget för att importera shape till Google SketchUp. (bild nedan)
Jag testade här att sätta en höjd på de importerade polygonerna, men det värde som jag skrev in (7 meter) stämde inte alls när importen var klar, så det går lika bra att hoppa över detta. Hur som helst polygonerna visades i SketchUp utan problem, så nu var det dags att modellera.
En bildsökning på Google efter Karlbergs Slott gav massor med bildunderlag som kunde användas som referens när modellen skissades upp. Jag lade inte ner särskilt mycket tid på modellen utan se detta som ett ”proof of concept”.
Nedan ser du bilder på modellen i SketchUp och hur det ser ut när man exporterar modellen till Google Earth.
Ni kan själva jämföra bilden med hur den officiella 3D byggnaden ser ut i Google Earth. Bortsett från att den officiella modellen är mycket snyggare, så är jag hur nöjd som helst med min 20 minuters modell.
Om man nu har exakta byggnadspolygoner över exempelvis ett kvarter, tillsammans med bilder, eller till och med olika mått, så är det väldigt enkelt att snabbt skapa 3D modeller över området. Det går att färglägga fasader eller till och med klä dem i foton av byggnaderna. Vill man göra lite mera avancerade modeller så blir det nog att investera i SketchUp Pro, jag har redan hittat små irritationsmoment som man kan slippa med Pro versionen, men för mina ändamål, att snabbt kunna visualisera en miljö i 3D så duger gratisversionen gott och väl.
Lycka till…