Som jag nämnde igår så har en del dialogrutor snyggats till lite, vilket även gäller lageregenskaperna. Här finns också många intressanta nyheter.
En intressant nyhet är flera olika varianter av gradientfyllning av polygoner. Jag tror att detta kan bli väldigt effektfullt i en del kartor, men det medför samma risk som animeringar och ljud i Power Point. Bara för att det går att fylla med gradienter så behöver man inte göra det. Det måste finnas ett syfte med det, så var försiktiga.
För punkter så kan man nu sätta ”insättningspunkt” eller ankringspunkt för de symboler man väljer. Normalt så hamnar symboler med centrum mitt för punkten, men nu kan man välja nio olika ankringspunkter för dessa symboler. Det går som tidigare även att justera denna med ett offset i x- och y-led.
När man använder regelbaserad symbolsättning, så kan man nu använda ”ELSE” för att symbolsätta allt som inte har en regel. Tidigare fick man vara kreativ i sina filter och riskerade att bomma en del objekt, men nu blir detta inget problem.
Man kan även använda en enkel linjestil för polygonlager som endast ritar ut linjen innanför polygonen. Det är speciellt användbart när det är fristående polygoner som skall ritas ut och inte angränsande och kanske bäst när man bygger upp stilen i flera lager på varandra.
Man har tidigare kunnat välja ett datafält för att dela in stilar i kategorier. Nu går det att skapa ett urval med en formel för att skapa dessa. Kanske inte så användbart i bilden ovan, men ni förstår principen. I bilden ovan så syns även kryssrutan ”Invertera” som gör det möjligt att vända på färgramper när man använder kategoriserad- eller intervallstil.
Det sista jag tänkte ta upp idag är automatisk generalisering. I bilden ovan så är den högra halvan ”normal” medan den vänstra är maximalt generaliserad. Generaliseringen görs i förhållande till pixlar på skärmen, vilket gör det snabbare att rita ut komplicerade objekt (i teorin). Nackdelen som kan vara svår att se om man inte öppnar bilden ovan (klicka på den) är att topologiskt angränsande objekt, exempelvis ytor som är grannar, kan ritas ut lite olika. Det tas inga topologisk hänsyn när data generaliseras, så ibland glider objekten isär och ibland ihop. Ett måttligt värde kan däremot göra skillnad prestandamässigt vid utritning på skärmen.