Det skulle kunna stå Excel, Calc eller Numbers i rubriken, för det spelar mindre roll vem som levererar just din programvara och jag kommer att använda LibreOffice Calc.
Jag följer regelbundet Twitter från flera olika källor och något som brukar dyka upp då och då är hur man gör kartor med Excel. Så då tänkte jag att jag skall beskriva detta närmare även här.
Först och främst, varför ett kalkylark?
Det kan vara så att du vill få ut platser på en karta men GIS program skrämmer dig lite eftersom de är så ”komplicerade”. Du kanske inte skall lägga ut punkterna på en karta själv, men ansvarar för insamlingen av punkterna, fast lära dig GIS det har du ingen lust med.
Inget av detta är ett problem, så länge du kan hantera papper och penna, ett kalkylprogram, samt har en metod för att bestämma positioner.
Om du själv kommer att befinna dig på platserna som skall ritas ut på kartan så kan du använda GPS eller en telefon med inbyggd GPS. Det som krävs är att du kan få fram positionen för där du befinner dig i form av koordinater, och då helst i formatet ”decimala grader”.
Longitud: 15,5468° Öst/East Latitud: 54,9576° Nord/North
Om dina koordinater är i ett annat format så kan det fungera också, men det beror lite på GIS-programmet.
Grader/minuter: 15° 31,23' | Grader/minuter/sekunder: 15° 31' 14,5"
Ett alternativ till dessa positioner i grader är om du kan få fram positionen i meter, exempelvis vårt nationella koordinatsystem SWEREF 99 TM.
451439 E 6404245 N
Det viktiga om du använder ett avvikande system är att du även anger vilket… Men om du använder decimala tal som tidigare så kommer alla att utgå från att det är decimala grader, och i fortsättningen så utgår jag från att det är detta du använder.
När du är befinner dig på platsen som skall registreras så skriver du helt enkelt ned siffrorna, gärna i en tabell. Var noga med att longituden eller positionen i öst- västlig riktning går att skilja från latituden eller positionen i nord- sydlig riktning. Sedan kan du göra vilka anteckningar du vill om platsen.
Det går att skriva direkt till en tabell i kalkylprogrammet, men om du använder papper och penna så är det enklare att göra detta när du kommer hem.
Använd rubrikerna Longitud och Latitud (använd gärna engelska longitude och latitude) för dina decimala koordinater.
I Sverige så är longituden mellan 11° och 24°, samt latituden mellan 55° och 70°.
Sedan kan du använda vilka andra kolumner du vill, men det brukar vara smart att använda minst en kolumn för att klassificera vad platsen representerar, och en kolumn för en kort beskrivning som kan användas som etikett vid punkten på en karta.
Om du själv inte testar tabellen i ett GIS program så gäller det att vara noggrann och säkerställa att alla siffror är rätt, men då det inte är så svårt att visa punkterna så går jag igenom det också.
Jag väljer här Google Fusion Tables, då dessa inte kräver installation av något program på datorn.
Du hittar Google Fusion Tables på https://www.google.com/fusiontables och för att det skall fungera så behöver du ett Google konto i någon form.
Skapa en ny tabell och öppna det kalkylark du skapat på datorn. De flesta kalkylarksformat fungerar, och jag har provat xls och ods.
Importen går via ett antal dialogrutor där du bland annat kan fylla i information om tabellen, men det är inte nödvändigt så klicka bara vidare tills du kan klicka på ”Finish”.
Sedan skall du göra två saker. Dels lägga till en karta, vilket görs genom att klicka på det röda plustecknet och välja ”Add map”.
Du måste dessutom tala om att det finns kolumner som innehåller positioner, så klicka på rubriken för exempelvis longituden och välj ”Change…”.
Här väljer du ”Location” som ”Type” och anger att positionen finns i två kolumner, samt ser till att dessa är korrekt utpekade (enligt bilden ovan).
Sedan är det bara att växla till kartan och kontrollera punkterna.
Det går att ändra symbol och vilken information som skall visas när man klickar på symbolerna om man så vill. Om platserna stämmer så kan du med gott samvete skicka filen vidare till den som skall mata in dessa i ett GIS-program.
Du som sedan kan hantera exempelvis QGIS bör inte ha några problem att göra om en tabell till data som du kan importera, eller hur?
I kartvyn ovan så går det att ladda ner dessa data som fil. Välj bara ”File / Download…” och formatet KML. Denna fil kan du sedan öppna i GIS-program eller exempelvis Google Earth…
—
Varför visar jag inte hur man gör med ESRI ArcGIS online?
- Det är en betaltjänst (det går dock att visa egna data utan inloggning)
- Data måste vara i shp-, csv- eller gpx-format.
- Funktionen är så amerikansk att det inte fungerar med svenska decimalkomma i csv-filer.
Även om jag använder ESRI mjukvara på jobbet och tycker ganska bra om dem så ser jag lite med oro på utvecklingen av deras programvaror med olika onlinetjänster, konstiga finansieringsformer med krediter, prenumerationer och liknande. Sedan får man ju ändå tillstå att det är bra funktionalitet i programmen, men de är väldigt dyra! Speciellt med tanke på vad man kan göra för inga pengar alls.