Om du redigerar exempelvis tomtgränser så känner du till att dessa utgör gräns mellan två fastigheter, och att det är dumt att redigera den ena fastighetens gräns men inte den andra. Det blir så lätt dålig stämning mellan grannarna om man gör så.
Ett sätt att undvika detta är att använda ”fästning” eller snapping som det kallas på engelska.
Inställningarna för fästning finns under menyn ”Inställningar”.
Här väljer man vilka lager som man skall kunna fästa mot, och om det skall var till både nod och segment, eller bara det ena eller det andra. Man måste också ange en tolerans och detta kan göras i kartenheter eller vilket jag tycker bättre om, pixlar på skärmen. Om de polygoner man skapar inte skall överlappa varandra så är det även bra att välja till att ”undvika skärningar”, vilket automatiskt skapar extra noder i skapade polygoner där den nya polygonen överlappar de gamla.
Detta är mycket användbart speciellt om man skall lägga till en ”granne” till en fastighet med en komplicerad gräns. Se bara till att den nya fastigheten överlappar den gamla, så tar QGIS automatiskt hand om skapandet av en gräns som matchar.
Fästning löser dock inte problemen om man skall flytta på en befintlig gräns. Flyttar man den ena så måste man flytta efter den andra.
För detta så finns ännu en inställning i alternativen för fästning (se bild ovan) nämligen topologisk redigering.
När man aktiverar detta så kommer QGIS att hålla reda på noder och segment som delas mellan två objekt, och om du redigerar den ena så kommer QGIS att fixa den andra så att de fortfarande överensstämmer.
Vill du se ett exempel på det jag beskrivit här så kan du titta på en film jag lagt upp på YouTube (på engelska):
Det är inte helt problemfritt att arbeta med topologier i QGIS, men om det strular så prova att spara redigeringar först. Det kan också hjälpa att uppdatera kartan eller ”toggla” redigeringen av och på.
Om du redan har ett lager som du vill tillämpa topologier på så finns det ett insticksprogram för att göra en ”Topologikontroll”.
Med detta verktyg så sätter man upp regler för vilka typer av topologier som skall kontrolleras.
Exempel på regler kan vara att objekt inte får överlappa, eller att det inte får finnas mellanrum mellan dessa. Det går att ställa upp mängder av topologiska regler som man kan testa sina data mot. Resultatet blir en lista med hittade ”fel”, som man sedan manuellt kan beta av och fixa till. Det finns tyvärr inget automatiskt verktyg för att fixa topologiska fel, men det kanske är tur…
Nu har jag inte gått in på vad topologier egentligen är för er som undrar. Kortfattat så handlar det om hur man beskriver olika objekts förhållande till varandra, utan att gå närmare in på exakt var de befinner sig. Det går att läsa mera om topologier på exempelvis Wikipedia.
0 svar på ”QGIS och Topologier”