Det är inte så länge sedan jag skrev om topologier i QGIS (länk) men med tanke på vad jag påbörjade i går med GRASS, så kan det vara på sin plats med lite fler kommentarer kring detta.
Kortfattat så handlar topologier om förhållanden mellan objekt. Något är innanför, skär, utanför, etc. Eller så delar objekt på en gemensam gräns, en väg går mellan två punkter och så vidare.
Vanliga GIS format, som ESRI Shape, hanterar dock inte topologiska kopplingar, utan det är programvaran som löser detta. Det är QGIS som håller reda på att brytpunkter i polygoner som befinner sig på samma plats sannolikt beskriver ett topologiskt samband. Om man därför aktiverar topologisk redigering så kommer QGIS att flytta punkter och linjer med dessa kopplingar automatiskt åt dig. Det betyder dock inte att det är sann topologi.
I filerna finns det fortfarande en brytpunkt för varje polygon som delar platsen geografiskt.
I ett ”äkta” topologiskt format så lagras brytpunkterna för sig och objekten kan sedan referera till dessa punkter, eller linjer och polygoner som binder samman dessa punkter. Två närliggande polygoner kan därför dela på en och samma linje och därmed behöver ett GIS program inte flytta ”den andra” linjen åt dig, det finns bara en linje!
I ESRI världen så kan topologier skapas i geodatabaser. Andra format som kan hantera topologier är exempelvis PostGIS, Spatialite och Oracle Spatial. För QGIS användare så spelar detta mindre roll eftersom QGIS inte stödjer ”äkta” topologiska format… mer än genom GRASS plugin.
GRASS kan nämligen också hantera äkta topologier.
I bilden ovan visas GRASS med ett topologiskt vektorlager där id på noder, linjer och polygoner är utskrivna.
Det går att lägga till GRASS data via Bläddraren i QGIS.
Men dessa lager är ”read only” och går således inte att redigera.
Det går att redigera topologiskt i GRASS, men med hjälp av GRASS plugin och GRASS verktygen i QGIS så kan man hantera ”äkta” topologier och topologisk redigering även inifrån QGIS.
Nu skall jag inte säga att verktyget fungerar bra. En del gånger så fungerar det jättebra, andra så kraschar QGIS så fort jag aktiverar redigering och vill panorera kartan.
Nu har jag nyligen uppdaterat till QGIS 2.8.1 och laborerat med installation och avinstallation av GRASS i olika versioner, vilket kan påverka stabiliteten i systemet.
Det kan hända att jag återvänder till GRASS längre fram, eller det är rättare sagt ganska troligt, men tillsvidare så kommer jag att nöja mig med att redigera vanliga vektorlager med de topologiska verktyg som QGIS erbjuder.
Man kan ju alltid hoppas på att QGIS GRASS plugin kommer att uppdateras till GRASS7 och att ”någon” tar lite extra ansvar för dessa delar i projektet, vilket skulle kunna leda till bättre stabilitet och tillförlitlighet i verktyget.