Kan låta enkelt, men om du inte vet var du skall börja så stöter du kanske på lite problem.
Jag kommer att demonstrera i QGIS, och jag har inte någon koll på om det är liknande i andra GIS eller om det är lättare/svårare. Lämna en kommentar om hur du gör i ditt GIS.
Först och främst behöver vi lite punkter!
För att göra om punkter till polygoner så måste vi först veta vilka punkter som skall förbindas med vilka, och i vilken ordning. För detta så skapar jag två attribut som heter ”grupp” (text) och ”ordning” (heltal). Namnen på attributen har ingen egentlig betydelse.
Det spelar inte så stor roll hur siffrorna ser ut, så länge de kan sorteras i en ordning. Om de börjar på 1 eller 8372 kvittar. I mitt fall så använde jag ett uttryck för att beräkna dessa värden baserat på objektets radnummer. Detta fungerar bra då det ger nummer i den ordning punkterna skapades, men om du vill ha en annan ordning så kan du numrera på annat sätt.
Grupp gör att det går att separera punkterna i olika polygoner. Punkter med samma värde i attributet ”grupp” blir brytpunkter i en och samma polygon.
Det finns verktyg för att göra om linjer till polygoner och polygoner till linjer. Det finns även verktyg för att plocka ut punkter från linjer och polygoner, men inget som gör om punkter till polygoner. Man behöver därför använda ”processer” (Geobearbetning) i verktygslådan och göra omvandlingen i två steg.
I det första steget skapas linjer av punkterna (Points to path). Uppdelningen görs efter grupp och ordning. Resultatet blir en linje för varje grupp, och du behöver inte oroa dig för att det inte är ”slutna” linjer.
Om du stöter på felmeddelande så kan det bero på att du inte sparat dina redigeringar i punktlagret (det har jag gjort flera gånger när jag testat detta).
Linjerna görs om till polygoner med verktyget ”Polygon från Linjer…” från menyn, eller i verktygslådan med samma verktyg.
Det kan vara praktiskt att ha hela denna process sparad för att kunna använda den vid ett annat tillfälle, på andra punktlager. Det åstadkommer man enklast med en processmodell.
Man bygger sin modell genom att ”dra och släppa” olika ”inputs” och ”Algoritmer” i arbetsytan. Genom att fylla i inställningarna för varje element så kopplas delarna samman visuellt. I min modell så har jag tre inputs:
- Vektorlager (Points layer) – måste vara ett punktlager.
- Tabellfält (Order By) – Pekar ut attribut i punktlagret som skall användas som ordning.
- Tabellfält (Group By) – Pekar ut attribut som skall användas som indelning av polygonerna.
Jag använder sedan samma två ”processer” som jag använde tidigare i modellen och knyter ihop allt så att det bildas ett logiskt flöde. Jag kan även lägga till hjälptexter som sedan kan användas av andra som jag delar modellen med.
Det går att köra modellen direkt, men om man väljer namn på verktyget och verktygslådan samt sparar modellen, så kan man precis som med andra verktyg köra modellen med ett dubbelklick från verktygslådan.
Vill du dela med dig av din egen modell så kan du välja ”spara som” i modellbyggaren. Filen med ändelsen *.model är en JSON liknande textfil som sedan kan importeras i andra QGIS program i verktygslådan under Modeller/Verktyg (Models/Tools).
Är du riktigt driftig så kan du försöka publicera modellen ”on-line” och därmed göra den direkt tillgänglig för nedladdning från andra QGIS klienter. Riktigt hur detta går till håller jag på att undersöka och jag provar att ladda upp min egen modell från detta inlägg (därav mycket engelska). Om det lyckas så återkommer jag med hur du själv kan gå till väga för att dela med dig av dina modeller.