Sitter du och trånar efter att kunna digitalisera ”kurvor” i QGIS?
Snart behöver du inte tråna längre, på riktigt, men att ”fuska” med kurvor kan du redan göra med hjälp av ett insticksprogram. Häng med så visar jag hur!
Till att börja med så kan vi prata lite om kurvor och SHAPE formatet.
Det finns inga kurvor i shape!!! Olika verktyg erbjuder möjligheter att rita kurvor, men om man sparar dessa i shape så extrapoleras punkter så att ”kurvornas” form behålls någorlunda. Det finns andra format som kan spara kurvor, exempelvis ESRI fildatabas om man är i den världen. Jag har själv suttit och digitaliserat kurvor i fildatabas, för att sedan exportera via FME skript till shape och fått mina runda fina cirkulationsplatser att bli fyrhörningar…
Nu behöver man inte ArcGIS för att skapa kurvor i databas längre. PostGIS har också stöd för kurvor, och även om det bara är i bakgrunden så finns stödet även i QGIS från och med 2.10. Vi får dock vänta på ett inbyggt verktyg för att redigera och skapa äkta kurvor i QGIS.
Däremot så finns ett insticksprogram kallat ”Spline”.
Med detta så har du ett alternativt digitaliseringsverktyg som ”jämnar ut” dina digitaliserade kurvor, och när du avslutar digitaliseringen av ett objekt så extrapoleras utfyllnadspunkterna. Du kan därför inte gå tillbaka och redigera kurvorna igen, utan då är det förtätade brytpunkter som gäller.
I menyn ”Vektor” så hittar man inställningarna för verktyget (dialog ovan). Det går att justera hur mycket extrapolering man vill ha av kurvorna, med andra ord hur mycket skall punkterna förtätas. Fördelen med kurvgeometrier är ju att man bara behöver spara nyckelpunkter samt information om linjens krökning just där, vilket sparar lagringsutrymme jämfört med om varje kurva skulle beskrivas med 50 unika koordinatpar…
I bilden ovan så har jag digitaliserat samma linje (samma brytpunkter) med lite olika inställningar för tolerans. Standard är 1, och ju mer man ökar desto färre extrapolerade punkter blir det. Skillnaden mellan 1 och 5 är faktiskt svår att se, det är därför jag zoomat in bilen ovan, jämfört med bilden nedan där jag ändrat ”Tightness”.
Tightness reglerar hur ”extrem” kurvan blir. 0,5 är förvalt (grön i bilden ovan) vilket ger en genomsnittlig och snygg kurva. Vill du ha mindre ”sväng” så minskar du värdet och vill du ha mer så ökar du.
Du behöver med andra ord inte vara jätteavundsjuk på ArcGIS på grund av kurvor. Använder du shape, så sparas geometrierna ändå som vanliga linjer, även i ArcGIS.