I en del kartor så har jag flitigt använt ”gradientformfyllning” för att skapa snygga övergångar mellan land och hav.
I mitt exempel här använder jag samma data i två lager där det bakomliggande stilsätts som ”inverterad polygon” och därmed slipper jag att skapa ett extra lager för allt som inte är land.
Tittar man på äldre kartor och tänker på att dessa trycktes med graverade eller etsade plåtar och färglades i efterhand, så brukar man hitta ett annat sätt att uppnå en liknande effekt. Men hur gör man det i QGIS?
Med gradientformfyllning så blir det en väldigt tydlig 3D-effekt, men jag kan tycka att sättet att uppnå den motsvarande effekten i gamla kartor i många fall är snyggare.
Det går att ”fuska” och använda ett linjelager mellan ett bakgrundslager och en gradientformfyllning som har transparent färg närmast land (bilden ovan). Genast så tycker jag att kartan blev mer intressant, men jag vill ta något steg till.
För detta så behöver jag en skarpare definition på det kustnära området jag vill symbolsätta, så dags för en buffert.
Som vanligt, speciellt långt från ekvatorn, så får man tänka till på hur man vill att resultatet skall se ut, med tanke på att ”Buffertavstånd” anges i lagrets koordinatenheter.
I bilden ovan så finns en buffert på 0.02 grader underst, baserat på ett oprojicerat vektorlager, vilket ger en ”oval” buffert. Mellanlagret är en buffert på 1200 meter baserat på samma vektorlager, fast projicerat i UTM.
För tydlighetens skull så är det alltså två olika vektorlager som använts för beräkningen, men de har samma ursprung. De är helt enkelt sparade i olika koordinatsystem.
I bilden ovan så har jag längst fram, ett ”land” lager. Under detta mitt buffertlager med linjefyllning, och under det i sin tur ett inverterat polygonlager med enkel fyllning. Nu börjar det närma sig det jag är ute efter, men det är också nu det artistiska kommer in och man måste ”känna” lite på vad som ser bra ut och fungerar. Jag kan därför inte i detalj beskriva hur jag har fortsatt, men jag skall försöka beskriva hur kartan är uppbyggd.
För det första så har jag skapat en ”textur” som jag använder såväl på land som på vatten, men på lite olika sätt.
Texturer är rasterbilder som man bearbetar i exempelvis Gimp för att skapa ”rutor” som går att arrangera sömlöst jämte varandra. Min textur här har jag hämtat från ett gammalt åldrat papper.
På land är det en vanlig rasterbildsfyllning, som jag kombinerat med en enkel fyllning med kantlinje och en transparent gradientformfyllning ovanpå för att skapa en toningseffekt mot kanten.
Under denna finns mitt buffertlager med en linjefyllning där jag valt ganska täta, tunna linjer med riktigt mörk färg, något transparent.
Havet består av två lager. Ett med en lätt gradientformfyllning för att svagt tona området precis utanför min linjefyllning. Och ett med rasterbildsfyllning, där jag använder samma textur som tidigare, men använder ”Lagersammansmältning” för att multiplicera texturen med bakgrundslagret.
Nyfiken på resultatet?
Klicka på bilden för full upplösning.
Jag är fantastiskt nöjd! Vad tycker du?