Menu
  • Hem
  • Dokument
  • Om Mig
Geosupportsystem

Brädspel med GIS

Posted on 2015-12-14

Har du sett spelen med spelplaner i ett hexagonalt rutnät?

Dessa strategispel går ut på att vara taktisk, manövrera och vinna över motståndarna. Man kan bli väldigt beräknande, skapa allianser, anfalla eller försvara…

I detta inlägg använder jag QGIS för att skapa en spelplan för denna typ av spel och ger exempel på enkla regler du kan utveckla för att skapa ett helt eget spel för de där juldagarna när regnet öser ned, strömmen har gått och maten kallnat. Äh, det går ju att spela för att det är kul också.

Jag börjar med att välja ett område som skall bli spelplanen. Här kan man bli kreativ och välja område med olika karaktär och skala, lite beroende på hur avancerat spel man har tänkt sig. Här kommer jag att bygga ett spel med några egenskaper som jag tycker passar mitt scenario, men du kan göra ett spel så enkelt eller avancerat du vill.

Skärmbild från 2015-12-10 12:00:17

Bland bearbetningsverktygen finns det ett som heter ”Skapa rutnät”. Här kan man välja sexhörning som rutnätstyp. Jag använder aktuell kartutsträckning genom att klicka på knappen till höger om fältet. Avståndet reglerar hur stora fälten skall vara och precis som vanligt när det inte går att välja enhet så är det kartans projektion som styr här. I mitt fall blir det rutor med 1000 meters avstånd då jag använder SWEREF99TM som projektion.

Skärmbild från 2015-12-10 12:23:12

Jag använder även rutnätet för att skapa centrumpunkter i varje ruta. Dessa kan användas för att markera vilken terrängtyp som styr varje rutas egenskaper. Det kan exempelvis krävas dubbla ”poäng” för att röra sig över vatten, eller att besegra en motståndare i stad. Du kan själv bestämma reglerna.

Skärmbild från 2015-12-10 12:30:01.png

Sedan är det bara att kombinera lager, stilar och effekter för att få fram en snygg och tillräckligt tydlig spelplan.

Jag lägger till en mask utifrån ett antal utvalda rutor och använder inverterad polygonfyllning för att skapa en lite snyggare inramning.

Rubriker och förklarande text tillsammans med ytterligare några objekt på spelplanen, så är spelet klart.

zombieattack.png

Du kan hitta på egna regler eller välja ett annat typ av scenario, men principen blir ungefär den samma. Det går att variera denna typ av spel väldigt mycket och det ger lite extra krydda om spelplanen är lokal.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate with Google

GBR In English
GER Auf Deutch
FRA En Français
ESP En Español
Swedish is a hard language for a machine to translate. Nuance and detail will likely be lost.
     

Bok om QGIS på Svenska

Bok

Beställ Boken/E-bok genom att klicka på bilden (även förhandsgranskning).

Senaste kommentarer

  • klakar om Laga hål i höjddata
  • Per Ekström om Laga hål i höjddata
  • Sur om Mera verktyg i QGIS
  • Anton om ”Mobile *.Geodatabase”
  • Fredrik Ekberg om Ingen är oskyldig

Arkiv

Prenumerera på Geosupportsystem

Skriv in namn och epost för att prenumerera på meddelanden från denna blogg.
Loading

geosupport

TrueNAS bygge. @fractaldesignna Define R5 är rikt TrueNAS bygge. @fractaldesignna Define R5 är riktigt trevlig att bygga i, och den sväljer väldigt mycket disk. Här skall virtualiseras både PostGis, WebODM och Geonode så småningom.
Då har jag lite att bläddra i ett tag framöver. Då har jag lite att bläddra i ett tag framöver.
YouTube video to frames. Processed in OpenDroneMap YouTube video to frames. Processed in OpenDroneMap and visualized in QGIS 3.17.
Ladda mer...

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2021 Geosupportsystem | WordPress Theme by Superbthemes.com