DGGS (Discrete Global Grid System) är en ambition att skapa ett ”nytt” globalt referenssystem som inte är baserat på matematik och linjära koordinataxlar.
Va! Hur menar du?
Häng med så skall jag försöka förklara.
För det första DGGS är inte ett färdigt system som går att visa tryckt på en karta, utan ett utkast från OGC som skall ligga till grund för framtagning av en ny global standard för specifika tillämpningar.
Det är inga fel på exempelvis koordinater i longitud och latitud, men de kan vara svåra att förstå om man inte är införstådd med hur koordinatsystem är uppbyggda. Det blir även svårt med jämförelser när exempelvis en ”gradruta” är olika stor beroende på var man befinner sig.
Ett av problemen med vanliga koordinatsystem är förvrängning och kompromisser. Du kan antingen välja att ha en karta där riktningar är korrekta men ytor förvrängda, eller där ytor är korrekta relativt varandra, men riktningar blir förvrängda. Kartor med korrekta ytor och riktningar kan bara avbilda begränsade områden, ur ett globalt perspektiv.
DGGS hanterar detta genom att baseras på ett ”diskret” system av geometriska former skapade genom ”tesselation”.
Tesselation?
För det första, ”diskret” är ett sätt att inordna datamängder som inte är linjärt, det vill säga inte i nummerordning indelat i exempelvis ett koordinatsystem, utan genom någon annan form av namngivning. Hur refererar man lämpligast olika stenar i bilden nedan?
Tessalation är ett sätt att skapa former som passar in i varandra, och tillsammans täcker upp en yta utan mellanrum eller glipor.
För DGGS så tänker man sig en form som inte skall täcka en plan yta, utan utgå från jordens sfäriska form. Dessutom vill man att systemet skall vara oändligt upprepningsbart, så att det går att ange positioner med en anpassad noggrannhet. Man skulle kunna bygga upp systemet av trianglar i sin enklaste form, där varje triangel i sin tur delas in i fyra nya trianglar och så vidare.
Trianglar kanske inte är den optimala formen för DGGS, men för att förklara principen så kanske det duger. Det är inte så svårt att tänka sig en sfär indelad i trianglar heller. Fyra trianglar bildar en enkel pyramid (tresidig, ett hörn i formen består av tre angränsande trianglar). Åtta bitar (fyra trianglar i varje hörn) bildar en mer komplex form. Med 20 trianglar så börjar det likna en sfär (fem trianglar i hörnen) och som framgår av bilden så bilder sex trianglar en helt plan yta, så indelningen får göras lite annorlunda, eller med andra former för att bli helt användbar.
Upprepningen skall följa någon form av linjärt mönster, så att det går att hantera skalor och relationer på ett beräkningsbart sätt.
Systemet skall vara lätt att förstå för människor, men även beräkningsbart för en dator.
Hur det skall användas återstår kanske att se, men man kan tänka sig att globala geodatabaser och tjänster som olika tile-dataset skulle kunna använda systemet.
Om det blir verklighet? Ja det återstår väl att se, men det finns en del stora aktörer med på banan redan. Representanter från såväl ESRI som NGA finns med på listan med namn på supporters av förslaget.
Du kan läsa mer om DGGS på http://www.opengeospatial.org/projects/groups/dggsswg