Som jag beskrev det i den inledande inlägget i den här serien så är visualisering högst centralt i arbetet med GIS och geodata.
Tyvärr fokuserar man ofta på det rent tekniska och ger det estetiska lägre prioritet. Om man är mån att mottagaren av informationen skall förstå vad som presenteras så är detta en prioritering som är mycket märklig.
Det vanligaste motargumentet när jag framför mina synpunkter om vikten av design och estetik i kartprodukter är att ”det är viktigare att data är korrekt”!
Data skall självklart vara korrekt, men om det presenteras på ett sätt som mottagaren missuppfattar så det sämre än om det finns mindre felaktigheter i data. Mottagaren förstår i alla fall vad som visualiseras.
Det är inte alls en fråga om att göra något som är så snyggt, eller vackert som möjligt, även om jag kan tycka att det finns väldigt få anledningar att skapa ”fula” produkter. Nej det handlar om att titta på målgruppens förutsättningar att förstå och tolka resultatet. Är målgruppen smal så kan man använda mer specialiserade produkter med mycket innehåll. Om målgruppen är mer generell så är det bättre att försöka begränsa mängden information och fokusera på det som är viktigast.
Den slutliga visualiseringen är därför svår att ge exempel på så här tänkte jag i stället visa nårga exempel på visualiseringar som sedan kan anpassas för att passa mottagarens förutsättningar. I huvudsak så är dock detta inlägg om visualisering väldigt tunt när det gäller exempel på just den fronten.
Vi börjar med lite 3D. Här har jag använt ett plugin (QGIS 2 Three) för att visualisera vänsterpartiets valresultat i kommunvalet 2014. Den här typen av visualisering i 3D tillför inte något direkt för att tydliggöra fakta. Däremot så är det lite ”wow-faktor” om man vill väcka lite uppmärksamhet och få mottagaren extra nyfiken. Resultatet i sig är sedan inte ”absolut” utan ”relativt”. Det går med andra ord inte att se hur många procent av rösterna vänsterpartiet fick, men det blir väldigt tydligt om det är någon eller några kommuner som sticker ut i förhållande till de övriga. Resultatet i original är dessutom interaktivt i en webbläsare, vilket också kan ge en extra dimension till det presenterade resultatet.
Bakgrunden
Det finns massor med tips om vilka kombinationer med färger som är ”rätt” och ”fel”. Men något sådant har jag aldrig förlitat mig på. I stället måste man lära sig att se vad som fungerar och inte gör det. En hjälp på vägen är även här att fokusera på det som är viktigt.
Ett sätt kan vara att tona ner bakgrunden, i stället för att fokusera på förgrunden.
Här demonstrerar jag principen med en stjärnsymbol, som är lika över hela bilden. Nu är det en rasterbild i bakgrunden så jag kan inte göra jättemycket med den, men genom att minska färgmättnaden och öka ljusstyrkan så ökar skillnaden mot de röda stjärnorna. Dessutom har jag använt lagereffekter i QGIS för att lägga till en skugga under stjärnorna som också är ett sätt att ge mer fokus till de punkter som är det som är viktigast att presentera. Samma symbol får en helt ny betydelse genom att ändra bakgrunden…
Media
Jag började med ett 3D exempel, men det vanligaste är kanske en enkel bild på en hemsida. En sådan karta har helt andra förutsättningar än om kartan skall skrivas ut i storformat.
Ju större kanvas man har desto mer detaljer kan man lägga till. Detta är inte bara en fördel, men som tidigare är det behovet som styr. En del saker går inte att visualisera i en lågupplöst bild på en hemsida, annat är helt meningslöst att skriva ut i 600 dpi på ett papper i A0 format.
När man bara har 300 x 200 pixlar på sig att sprida ett budskap så gäller det att vara effektiv.
Ett tips är att ”fuska”. Börja inte med den upplösningen även om det går. Det finns nämligen något i datorer som gör att man kan simulera mellanliggande pixlar i form av ”anti-aliasing” eller kantutjämning. Om man medveten om slutresultatets storlek på skärmen så kan man skapa en betydligt större produkt. Denna kan sedan exporteras i lägre upplösning med just kantutjämning. Ett annat sätt är att exportera i hög upplösning och spara om med ett bildbehandlingsprogram.
Text och Tabeller
Den första frågan du skall ställa dig innan du tänker lägga till stora mängder text eller tabeller av olika slag är, varför? Förvånansvärt ofta så lägger man till mängder med text och tabellverk för att man brukar göra det, inte för att det är centralt för att sprida ett budskap.
Mycket text och tabeller tar tid att läsa och ta till sig, så det måste finnas goda motiv till att ta med den här typen av information. Det finns naturligtvis tillfällen när det är motiverat med tabeller och mycket text, men det lönar sig att vara restriktiv.
I bland behöver man beskriva en plats som är angiven med en symbol på kartan. Ett sätt att i alla fall delvis undvika text är då att infoga fotografier eller andra bilder som snabbare kan beskriva något än en text.
Hmm, varför har jag inte med mer bilder i det här inlägget?
Ta bort i stället för att lägga till
Innan man levererar en produkt så bör man för det första fråga sig om man besvarat den fråga som produkten är framtagen att svara på.
Med målgruppen i fokus så kan man visst kontrollera om något saknas, men i de flesta fall så är det snarare sådant som kan tas bort från produkten som är mest intressant.
Om något som inte förtydligar resultatet för målgruppen så måste man noga överväga varför det finns med. Man skall däremot inte gå för långt. Kartan får ju inte bli tråkig. Jämför den förhållandevis enkla kartan jag började med där jag använde 3D för att skapa en nyfikenhet. Beroende på målgrupp kan detta vara helt fel, men i rätt sammanhang blir det väldigt effektivt.
Med detta vill jag säga att ett sätt att skapa intresse är i stället för att lägga till massor med onödig information, presentera det man vill förmedla på ett oväntat sätt.
Hjälp och Inspiration
Det är inte speciellt lätt att vara nyskapande om man hela tiden gör som man brukar. Se därför till att själv vara nyfiken. Internet är en fantastisk resurs, men även böcker och konferenser kan vara goda källor till inspiration.
Man bör heller inte begränsa sig till nutida material. Minst lika intressant är historiska kartor. Inte bara väldigt gamla, utan mer ”modern” tid är spännande.
Ett annat sätt är att diskutera med kollegor och resonera och bedöma varandras arbete. Glöm inte att hålla koll på målgruppen för produkten. Det är inte alls säkert att du tycker att en karta som är perfekt för målgruppen är speciellt snygg eller spännande.