Denna veckas inlägg baseras på servertjänster. Vilket innebär att man behöver en server att jobba med. Så i veckans första inlägg så blir det installation av Ubuntu Server 16.04.2.
ISO filen hämtas från https://ubuntu.com där det finns flera versioner att välja bland, men för server så skulle jag rekommendera att hålla sig till LTS versionerna, där 16.04 är den senaste. Vissa servertjänster kan faktiskt vara byggda för äldre LTS versioner, så vi får se om det blir 14.04 som används för något specifikt senare i veckan, men jag skall försöka undvika det.
Även om jag kan välja Svenska för servern, så gör jag inte det. En del tjänster fungerar helt enkelt väldigt dåligt med en annan språkversion än Engelska, även om det blir mer och mer ovanligt. Jag kan däremot utan problem med fördel välja att använda ett svenskt tangentbord lite senare i installationen.
Under installationen så skall man välja lite olika saker som ”Hostname”, där jag väljer ”gisserver”. Som användare (administratör) väljer jag mig själv ”klakar”, och jag väljer ett lösenord utan allt för svår komplexitet. Olika teckenkodstabeller och tangentbordsuppsättningar har en tendens att krångla till installationen av tjänster, så säkerheten får stramas upp senare. Ett långt lösenord med enbart bokstäver och siffror får duga.
Jag väljer att använda hela min disk för servern, men om man har en mer ”seriös” server så är det väl sannolikt att man har en mer komplex diskuppsättning.
När diskkonfigurationen är klar så kör installationen igång. Under processens gång så kommer nätverk att sättas upp med dhcp, om det finns en sådan server tillgänglig. Man kan välja att sätta en fast IP adress senare.
Jag väljer att installera säkerhetsuppdateringar automatiskt, medan ett annat alternativ är att sätta upp styrningar via ”Landscape”. Detta är en betald tjänst från Canonical för att sköta all form av administration av Ubuntu Servrar av olika typ. Detta kan vara ett tänkbart alternativ för en produktionsmiljö. Du kan läsa mer om Landscape på https://landscape.canonical.com/.
Man kan även välja att installera en del servertjänster, men det mesta jag behöver senare kommer att installeras tillsammans med dessa tjänster så här väljer jag endast Samba och OpenSSH.
Under installationen är det några dialoger som jag inte nämnt något om, men läs bara informationen i rutorna så bör det vara tydligt vad du skall välja. Är du osäker, välj det som är förvalt.
Efter installationen så kör jag en uppgradering:
sudo apt update && sudo apt upgrade
För att säkerställa att allt är ”up to date”.
Administration
All form av administration går att sköta via terminalgränssnittet, och då jag valt att lägga till OpenSSH Server, så kan jag göra detta från vilken klient som helst på nätverket genom exempelvis Putty från Windows.
Som avslutning på detta inlägg tänkte jag däremot prova att installera ett webbgränssnitt för administration och se om detta kan vara ett alternativ. Då jag inte tänker använda Landscape så väljer jag i stället ”Webmin”.
wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.831_all.deb sudo dpkg -i webmin_1.831_all.deb sudo apt -f install
För att se vilken version som skall laddas ner i kommandot ovan så kan man gå till http://www.webmin.com/download.html och kopiera länken för Debian.
Det första dpkg kommandot för att installera gav ett fel när jag körde det, och det är nog ganska vanligt att det gör det. Därför kör man även apt kommandot med ”-f install” för att fixa de brister som upptäckts.
När allt är klart så kan man starta en webbläsare och peka den mot https://gisserver:10000
Om det inte fungerar med servernamnet så kan man använda IP-adressen i stället.
Efter inloggning så dyker det upp ett väldigt omfattande gränssnitt. Det verkar gå att göra i stort sett allt man kan tänka sig för att administrera en server.
Det första jag noterar är att jag behöver starta om servern på grund av en uppdaterad Kernel, så det är bara att klicka på ”Reboot Now” och bekräfta valet. Tada! Servern startar om.
Det går att göra väldigt mycket genom gränssnittet och om man saknar någon modul, så listas alla tjänster som stöds via ”Un-used Modules”. Här kan man även direkt välja att installera de moduler man vill lägga till, så om man exempelvis vill sätta upp LDAP användare, eller Kerberos, så är det bara några klick bort.
Jag provar i all enkelhet att lägga till en Samba share som jag kan använda senare i veckan för att spara projektfiler från QGIS.
Här hade det kanske varit smartare att först skapa lite användare och grupper, men för att testa duger det att använda root så länge.
Dåså, server installerad! I morgon börjar vi med lite GIS tjänster.