I november är det dags för QGIS 3.0, med så många nyheter och förändringar att det är omöjligt att beskriva dem alla på ett överskådligt sätt. Det här inlägget handlar dock inte om nya funktioner som skall göra saker och ting enklare och bättre. Nej, det handlar i stället om sådant som är förändrat på ett sätt som gör att dina arbetsmetoder måste förändras.
I grunden så hämtar jag informationen till detta inlägg från en video från QGIS 2017 i Nødebo, där Nyall Dawson presenterade just det här ämnet.
För det första så är det ganska mycket ”processer” som kommer att utföras i egna trådar i bakgrunden. Ju fler trådar och CPU kärnor du har, desto fler processer kan utföras samtidigt. Sådant som du är van vid att vänta på tills det är klart, kommer i stället att skickas till ”bakgrunden” och du kommer att kunna fortsätta jobba med annat. När sedan processen är klar så får du ett meddelande om det. Pågående processer listas i ett eget fönster och det går även att avbryta pågående processer om man skulle vilja det, utan att krascha hela programmet.
On the fly projicering (OTF) har varit förvirrande för en del, då det även påverkar andra saker i programmet. Exempelvis så kan mätningar ge olika resultat om man har OTF aktiverat eller ej. Nu kommer OTF att vara aktiverat som standard och du kan i stället välja att hantera koordinater i ett ”enhetslöst” system. Detta skall förhoppningsvis göra saker och ting enklare att förstå, men kan ställa till det för dig som är van vid att aktivera OTF i vissa situationer.
I QGIS finns det flera tillägg som ingår i ”core” och alltid installeras tillsammans med programmet. Samtliga dessa har man sett över och gjort en del förändringar. På grund av att ingen tar ansvar för några av dessa så kommer de att försvinna! Det betyder att ”Oracle Raster” och ”DXF2SHP” inte längre kommer att finnas kvar. Det betyder i sig inte så mycket då samma saker går att göra på andra sätt, eller med andra plug-in.
Andra funktioner som HEAT-map, GDAL-Tools, Raster Terrain Analysis, etc har flyttats till ”processverktygen”. Nu kan man alltså använda dessa även i andra sammanhang än som fristående verktyg, exempelvis i egna modeller.
Att redigera noder och linjer har också förändrats. Tidigare så kunde du ”klick-dra-släppa” för att flytta punkter etc. I 3.0 så klickar du på den del du vill flytta (alltså släpp upp knappen), placera markören på den nya platsen, och klicka igen. Kanske en liten sak, men jag lovar att de som redigerar mycket data kommer att göra fel många gånger i början. En fördel är att denna redigeringsmetod även fungerar med den avancerade redigeringspanelen (CAD-tools).
I nuvarande QGIS så går det även att öppna gamla projektfiler från 1.8 (m.fl.). Denna möjlighet försvinner i och med 3.0. Har du därför äldre projektfiler som du vill kunna öppna i 3.0 så bör du redan nu spara om dessa med 2.14 eller 2.18. Det går att skapa ett skript som söker igenom en filstruktur efter qgs-filer och kontrollerar vilken version dessa har, så att dessa sedan kan sparas i nya versioner.
För processer så har en del verktyg tagits bort. Det är verktyg som kräver att andra program är installerade för att fungera. Exempelvis så är TauDEM, LAS-tools och R borta. Du kommer att kunna installera dessa som plug-in om du behöver dem, och i samband med detta även installera de program som de är beroende av. Inställningar för processer har också flyttats till de generella inställningarna för QGIS.
Har du byggt modeller i 2.X så måste du bygga om dessa. Förslaget är att installera 3.0 parallellt med 2.X och helt enkelt ”kopiera” modellerna genom att manuellt skapa dem igen i 3.0.
Begreppet ”Transparency” är borta från 3.0. Nu heter det ”Opacity” överallt och hanteras på samma sätt där reglage till höger är ingen genomskinlighet (100% opacity) och reglage till vänster är full genomskinlighet (0% opacity).
Det här innebär också att vi bör överväga vad vi skall kalla ”Opacity” på svenska då 100% ”Genomskinlighet” inte är speciellt tydligt att det betyder inte alls genomskinligt. Har du ett förslag så hör av dig, eller skriv en kommentar till artikeln.
En annan sak som förändrats är hur saker och ting roteras. Exempelvis så anges rotation lika för etiketter och objekt i 3.0. Detta kan förvirra om du är väldigt van vid ett visst sätt, men det borde inte innebära några större problem.
När du skapar layouter så kan du inte längre välja om du skall visa en ”cachad” kartbild, eller om kartan skall renderas alternativt endast visas med en platshållare i form av en rektangel.
Att alla knappar för att lägga till olika typer av lager är borta skall väl ingen sörja. Den nya knappen för ”Datahanteraren” är betydligt mera direkt och fungerar utmärkt. En klar förbättring i mitt tycke, men är man van att lägga till raster med en knapp och vektordata med en annan, så kan det ställa till det en del. Det gamla verktygsfältet finns dock kvar, men är dolt som standard.
Vill du själv titta på Nyall Dawsons presentation så hittar du den här: https://www.youtube.com/watch?v=TcZd1Y_ISi4&feature=youtu.be&a=
Hej Klas och tack för en fin blogg, jag läser alla dina inlägg!
Jag har själv funderat på det där med opacity (Google Earth har ju länge haft en felöversättning där man översatt Opacity med Genomskinlighet…), men hittar inte någon annan bra lösning än att använda det nästan svenska ordet opacitet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opacitet
http://www.saob.se/artikel/?seek=opacitet&pz=1
Romi Rancken
Adobe Photoshop och liknande brukar väl använda ”opacitet” i sina översättningar har jag för mig, så det känns mer eller mindre som en standard. 100% opacitet motsvarar då ett helt täckande lager och 0% ett helt genomskinligt lager.