I mitt Tvitterflöde hittade jag en kartan som pratade om ”vinjettering” i kartor med ArcGIS Pro (länk). Ganska övertygad om att det går att uppnå samma effekt med QGIS gav jag mig på ett försök.
Så långt det är möjligt använder jag samma data som i artikeln, men jag lägger inte lika mycket tid på detaljer, utan använder så mycket inbyggda funktioner som möjligt.
Det går att göra exakt likadant som i artikeln även med QGIS, men det går att göra en del saker lite smartare.
Det handlar i grunden om habitat av Hammarhaj och Vithaj och kartan baseras på tre olika lager för varje art som beskriver olika avstånd från kusten. En av filerna var tyvärr korrupt, men detta gick enkelt att fixa med ett ogr-kommando:
ogrinfo GreatWhite250mi.shp --config SHAPE_RESTORE_SHX true
Det ser ut som att artikeln använder Web Mercator som projektion så det gör jag med.
Habitatdata för de två arterna är diagonala linjer åt olika håll, som bli ”tunnare” ut från land, går att lösa med lite kreativ användning av virtuella lager och shape burst fill, men jag använder samma metod som i artikeln, ungefär…
Det jag vill visa handlar dock om vinjetteringen, där jag använder ”blending modes” i stället för ett extra texturlager över hela layouten. Nackdelen med detta är nämligen att man måste anpassa den ”övre” texturen mot den ”undre”. Med blending modes så kan man i stället applicera en typ av transparens mot kanterna och därmed få vilken bakgrund som helst att ”lysa igenom”.
I kartgränssnittet så lägger jag bara till en polygon för det område jag är intresserad av (vilken form som helst). Denna använder jag sedan med inverterad fyllning för att ”täcka” det som inte skall vara med, och som sagt en shape burst fill (gradientformfyllning). Tricket för mig var att använda en färggradient som jag anpassar så att den blir helt svart en bit in i början.
I layout lägger jag min textur bakom så att den täcker hela ytan och kartan placerar jag ovanpå, med samma utbredning och ställer in blandningslager på ”screen” (raster).
Nu kan jag utan problem byta bakgrundstextur till vad som helst utan att behöva skapa en speciell vinjetteringstextur…
Nu kanske det inte är så ofta man vill ha en karta med sten och mossa i bakgrunden, så se det som ett exempel på en ”komplex” bakgrund.
Det andra sättet att använda metoden är att skapa komplexa former endast genom att redigera polygonen som begränsar utbredningen.
Vill man bara ha en vinjett runt kartbilden?
- Lägg till en form över layouten, exempelvis en rektangel.
- Använd samma shape burst fill som beskrivits ovan.
- Ställ in ”overlay” som blending mode.
Så om du bara vill ha en vinjetteffekt, och använder QGIS, så behöver man inte använda texturer alls!