I detta inlägg tar jag en närmare titt på ”processing” i QGIS 3, och varför du skall bry dig.
Allt nytt i QGIS kommer inte att vara flashiga features eller nya dialogrutor. Nej väldigt mycket kommer att vara förändringar under ytan. Det mest påtagliga är övergången från Qt4 till Qt5, men även övergången från Python2 till Python3 innebär många förändringar, inte minst för alla insticksprogram.
Qt5 ger väldigt många nya möjligheter, inte minst 3D, men det öppnar även upp för flera nya spännande insticksprogram som ”Plotly” som förtjänar ett eget inlägg längre fram.
I detta inlägg så tänkte jag kika lite närmare på ”processing” och förändringar som påverkar dessa.
Processing är en samling verktyg under det svenska namnet ”Geobearbetning”, vilket bland annat är en verktygslåda som kan användas var för sig, i kombination med andra som modeller, eller i skript.
Dessa har varit en högst blandad samling verktyg baserade på olika typer av kod, från olika ”tidsåldrar”. Nu har man städat bland verktygen och försökt identifiera de som är mest använda och ”viktiga” för flest användare. Dessa har man i sin helhet försökt skriva om från grunden i C++. Tidigare var det en blandning mellan C++ och Python (framför allt). Många processverktyg var dessutom väldigt gamla med oklara supportförhållanden till de som från början skapade koden.
De verktyg som kommer att finnas med i QGIS 3 som standard kommer att vara QGIS processer och GDAL processer. Grass, Saga, med flera kommer inte att finnas med (jag är lite osäker när det gäller just Grass och Saga)! Dessa verktyg, men kanske framför allt andra som Tau, R, Orfeo-tools eller Las-tools, kräver att andra program är installerade för att fungera. Alla verktyg av den typen kommer att behöva installeras som plugin framöver. Nu behöver inte Grass-användare vara oroliga, att installera tilläggen för vanliga processer kommer att vara väldigt naturligt, medan en del verktyg som man inte lyckats hitta en ”ägare” till som kan ta ansvar för dessa kommer att plockas bort.
Att söka bland verktygen har blivit väldigt mycket enklare och uppdelningen i flera kategorier gör det också mycket mera överskådligt.
Att ”alla” verktyg skrivits om till C++ och effektiviserats har även gjort många verktyg rejält mycket snabbare. Dessutom så kan verktygen köras som processer i bakgrunden. Har du en CPU med många kärnor så kan du utföra väldigt många parallella beräkningar. Kör du bara en process i taget så kommer det också att gå snabbare, framför allt genom omskrivningen till C++.
Längst ner i statusfältet kommer en stapel att markera att något pågår i bakgrunden. När man klickar på stapeln så kommer en lista med processer att visas där det framgår hur långt dessa har kommit. Det går även att avbryta enskilda processer i listan.
Omskrivningen av processer är inledningsvis även förknippade med vissa risker. Det kan vara så att vissa processer har använts på ett sätt som man vid omskrivningen inte kunnat förutse, vilket kan leda till problem för en del användare. Därför är det viktigt att ni som använder processer ofta ser till att testa dessa även i QGIS 2.99, eller QGIS 3 så snart ni kan, och rapporterar eventuella problem.