Detta är inte en jämförelse av programmen i sig!!!
Via Twitter hittade jag en artikel på Esri bloggsida om hur man använt ArcGIS Pro för att skapa en väldigt snygg karta med djupdata för de stora nordamerikanska sjöarna.
Du kan själv läsa artikeln här: https://blogs.esri.com/esri/arcgis/2017/12/12/absurd-paper-maps-in-pro/
Då jag tyckte det var väldigt många steg och onödigt komplext så tänkte jag här ge mig på att göra en liknande karta baserad på samma grunddata i QGIS, så får vi se hur nära det går att komma. Jag kommer inte att försöka kopiera resultatet rakt av, utan jag gör vissa egna val och inställningar som jag tycker passar bra.
Till att börja med så är ju QGIS så bra att jag inte behöver packa upp den zip-fil som innehåller de djupdata som skall användas. Bara att ladda hem från länken i artikeln och lägga till via ”Browser panel” (datakällor).
Första steget blir att lägga lagren i rätt ordning. Sedan började jag med att testa lagereffekter för att få till en lagom skugga i det översta lagret. Färger tänker jag lösa sedan.
Här kan man välja enheter i pixlar, millimeter och kartenheter. I det här fallet så tänker jag mig en produkt som utskrift, vilket gör att millimeter är en lämplig enhet. När jag hittat en lämpligt stor skugga med lagereffekterna (kontrollera i layoutläget), så är det bara att högerklicka på lagret, kopiera stilen, markera övriga lager, högerklicka och klistra in stilen. Alla skuggor för alla lager klara! Min skugga är lite mer spridd än i artikeln, mest för att jag tyckte det var snyggt, men det går att göra den ”kortare” med skarpare kant väldigt enkelt i inställningarna.
Jag har även valt att plocka bort kantlinjen från lagerstilen då den inte behövs för att det skall gå att se effekten av ”papperslager”.
Över till färger, och en annan väldigt trevlig funktion i QGIS, nämligen färgväljaren. I artikeln så används texturerade bilder med lite olika färg, och från dessa använder jag QGIS färgväljare för att ”plocka” lämplig färg från varje bild.
Jag försöker konsekvent att välja ett ljust parti från de texturerade bilderna i artikeln, då jag själv kommer att lägga till textur i efterhand, vilket kommer att göra bilden lite mörkare.
Texturen kan man skapa på många sätt, men då det skall bli en layout i mitt fall så lägger jag till den i layoutläget.
Texturen är helt enkelt en lämplig bild av en lämplig textur. Det kan vara en färgbild, men det blir mer neutralt om man har en textur i gråskala. Jag använder däremot en svagt beige textur, vilket också påverkar slutresultatet.
Jag lägger helt enkelt till en bild ovanpå dataramen i layouten och ställer in blandningseffekten ”multiply”, med en lätt transparens för att minska effekten något. Blandningseffekter är något som jag ofta använder i QGIS för att slippa kombinationer med halvtransparenta lager på varandra, vilket ofta ger ett ”dassigt” intryck.
Det sista steget från artikeln är ett ”hack” med tilt-shift fokus. Det här har jag ingen aning om man gör i ArcGIS Pro, vilket jag faktiskt betvivlar. Hur som helst så går det vad jag vet inte att lägga till oskärpa i QGIS, så en motsvarande effekt skapar jag i Gimp (fortfarande Open Source). Sedan är bilden klar!
Klicka på bilden för full upplösning
Så, var detta enklare eller bättre än vad artikeln presenterade som skapades med ArcGIS Pro?
Det spelar ingen roll! Det viktiga är att det går att göra liknande med QGIS. Har man möjligheten att välja så behöver man inte utesluta det ena eller det andra verktyget. Kan man inte välja och ”bara” har QGIS, så skall man veta att man på inget sätt skall behöva känna att det inte går att göra snygga kartor bara för att man inte har tillgång till dyra programvaror.
Har du en karta skapad i ett kommersiellt GIS som du inte tror går att göra i QGIS? Varför inte lägga upp detta på Twitter under ”hashtag” #QGISchallenge så får vi se om någon plockar upp bollen och gör ett försök.
Att QGIS står upp emot ArcGIS Pro kan vi aldrig få för många exempel på!
Däremot säger min hjärna, djupfärgerna till trots, att i båda programmen blev resultatet höjdkänsla istället för djupkänsla! Det kan vara att linjeskuggningen är riktad åt fel håll – jag vet inte mer än att det väl borde vara lösbart. Samma ”hjärnspöken” kan man få av topografin över fjällmassiv där man inte så lätt i förväg kan avgöra vad som är uppåt och neråt. 3D på 2D är ibland knepigt.
Very good