I detta inlägg så fortsätter jag att kika på hur man kan använda olika typer av geodata och QGIS unika verktyg för att blanda och stilsätta geodata. Den här gången blir det satellit- och höjddata som kombineras.
Inspiration till detta kommer från John Nelson som i en serie artiklar börjat presentera vad som börjar bli möjligt med ESRI ArcGIS Pro. Det är väldigt trevliga och snygga kartor som skapas, även om metoderna är lite omständiga jämfört med hur man gör i QGIS (länk).
Jag börjar med att hämta satellitbilder från Copernicus och Sentinel 2B satelliten. Jag har valt Siljansringen som exempel och behöver därför hämta två scener. För varje scen använder jag band 2-3-4 och skapar virtuella rasterlager där dessa band separeras och bildar underlag för de röda, gröna och blå färgkanalerna. När jag hittat en stil i någon av scenerna som jag tycker ser bra ut så kopierar jag den stilen till den andra scenen och får därmed en homogen bild utan synlig skarv.
Sedan använder jag höjddata renderad som höjdskuggning som ett blandningslager (multiply) för att ge ett tydligare 3D intryck. Jag ställer in höjdskuggningen så att den blir med dragning åt det mörka hållet, eftersom jag vill röra mig åt ett ”skymningsscenario”.
Det är säkert så att de effekter jag använder mig av här kommer att bli mer påtagliga i ett mer kuperat område, men det här får duga.
Nästa steg är att lägga till lite ”dimma” i dalarna. Detta åstadkoms genom att stilsätta ett höjdlager med en pseudofärgramp där jag styr brytpunkterna för färgerna så att det är ljust där det är lågt och med en snabb övergång till svart där jag vill ha gränsen för dimmans utbredning. Här får man experimentera lite och då är ”live” stilpanelen suverän där alla ändringar slår igenom direkt. Ett tips kan dock vara att zooma in på ett mindre område så att det blir färre pixlar som måste räknas om varje gång något ändras.
Även här använder jag blandningseffekter för att kombinera med bakgrunden. Den här gången använder jag ”Soft light”.
En del områden är naturligt, eller kanske onaturligt, ljusa. Detta beror på bebyggelsen och för att simulera detta så tänker jag använda byggnadslager från Lantmäteriets terrängkarta.
Punkter och polygoner för byggnader stilsätts med svarta symboler och sedan använder jag ”live” effekter och några lager med ”glöd” i olika färger. Stora byggnader får mer intensivt ljus, som dessutom sträcker sig längre. Det ser inte så naturligt ut på bilden ovan, men jag vill att det skall synas någorlunda i den färdiga kartbilden. För att justera fram resultatet så har jag släckt alla andra lager och gjort kartbakgrunden mörkgrå i projektinställningarna.
I bilden ovan har jag kombinerat ihop alla lager och här har jag även fått anpassa mig något i utsträckning då mängden objekt som skall hanteras med live-effekter är så många att jag ligger på gränsen för vad min gamla dator klarar av. När det blir för mycket så renderas helt enkelt inte alla effekter.
Om man sedan vill så kan man lägga till ännu flera effekter för att simulera olika saker, men jag nöjer mig med att tona ner dimman och lägga till en enkel vinjett runt själva ”ringen” och tycker att det är bra nog för den här gången, kanske lite för ljusa lampor…
Nu är detta en ganska mörk bild, vilket var avsiktligt, men jämför första bilden med enbart satellitfoto och den här ovan. Ja, belysta områden är lite väl överdrivna men nu är det åtminstone tillräckligt tydligt även i glest bebyggda områden var det finns samlingar med enstaka byggnader.