Som lite av en julkalender presenterade North Road en QGIS 3 nyhet per dag under December förra året på Twitter.
Efter detta så har man även sammanställt alla inläggen i en enda långt artikel. Du kan läsa den här: https://north-road.com/2017/12/24/24-days-of-qgis-3-0-features/
Såhär en månad kvar till release tänkte jag nämna några av mina favoriter bland de exempel som togs upp.
Dag 1
Att exempelvis (dag 1) kunna skapa geometriska former enkelt när man digitaliserar kommer att underlätta enormt för mig att digitalisera byggnader från flygbilder. De flesta byggnader är ju faktiskt just fyrkantiga.
Något mera komplexa former (typ L och H) kan skapas med kombinationer av fyrkanter med hjälp av snapping/fästning.
Här hade jag gärna sett ännu några vektorredigeringsfunktioner. Nedan så hämtar jag verktyg från Inkscape.
Detta skulle antagligen kräva ett nytt ”objektredigeringsläge” som QGIS övergår i så fort man skall redigera mer komplexa geometrier. När man sedan är klar så bekräftar man redigeringen och kan hantera objektet som vanligt i QGIS, med attribut och liknande.
I QGIS finns dessa verktyg, men de fungerar inte i det här sammanhanget.
Det finns verktyg i verktygslådan för att ”lösa upp” geometrier, men dessa behöver skapa nya upplösta lager. Ett annat verktyg finns i vektormenyn, men detta kan inte användas här.
Ett annat sätt att digitalisera raka linjer och vinklar är med de avancerade digitaliseringsverktygen.
Det problem jag upplever med detta verktyg är att det inte finns ett bra sätt att ”avsluta” en geometri. Det sista hörnet har inga ”snapping” funktioner mot den första punkten som förenklar skapandet av räta vinklar. I ArcMap kan man välja ”square and finish”, men jag tycker att det hade varit bättre att ha samma typ av snapping mot första brytpunkten och linjen, som man får mot den senast digitaliserade linjen i geometrin.
Det går sannolikt att uppnå det jag är ute efter genom att kombinera Konstruktionsläget (tangent ”c”) i det avancerade digitaliseringsverktyget med parallellt och vinkelrät redigeringsläge (växla med ”p”). Problemet är att det är väldigt lätt att fumla till det när man redigerar punkter på detta sätt (bilden ovan).
Dag 13
När jag ändå är inne på redigering så passar jag på att påtala förbättringarna i nodverktyget (dag 13). Lite omställning blir det i och med att man skall först klicka för att välja, därefter klicka för att placera på den nya platsen, i stället för ”dra och släpp” i ett steg. Men som helhet är detta en klar förbättring för smartare redigering.
Dag 19
En annan favorit i QGIS 3 är att man numera inte behöver projicera om ett lager om det skall användas tillsammans med ett annat i ett processverktyg (dag 19). Nu kan man exempelvis klippa ett vektorlager med ett annat, utan att dessa behöver vara i samma koordinatsystem. Man måste sannolikt hålla lite koll på resultatet då linjer och brytpunkter inte säkert hamnar på rätt ställe ens vid en omprojicering, så det är bra att veta vilken projektion som själva beräkningen sker i. Här är jag inte säker på vad svaret är. Problemet uppstår framför allt i mycket små skalor där området är väldigt stort.
Dag 23
Det sista jag tänkte ta upp här är datadefinierade åsidosättningar i processverktygen (dag 23). Exemplet som används på samlingssidan är ”buffert”, där man kan skapa ett buffertlager där varje objekt i lagret får en buffert baserad på värdet i ett attribut, eller ett helt beräknat värde.
Slutligen
Väldigt mycket nytt och spännande i QGIS 3 att se fram emot, som vanligt. Det är dessutom väldigt många nya möjligheter som dörren har öppnats för i och med övergången till ny Qt version och till del Python 3. Precis som för mig, som jag beskriver ovan, så kommer användarna att upptäcka nyheter och tänkbara förbättringsåtgärder, som kommer att leda till en ”storm” av ”feature requests” att hantera.
Vi kan väl även hoppas på en ”storm” av finansiering för detta och att fler utvecklare tar sig ann dessa. Det jag hoppas vi får slippa är en anstormning av buggar, även om buggar är att räkna med. Kanske till och med fler än vanligt. För att slippa så mycket som möjligt av dessa buggar så behöver vi alla testa och rapportera de buggar vi hittar.
Sitter du på Windows kan du installera ”master” via OSGeo4W installern, eller med den enklare installern som byggs varje vecka (måndagar). Den senare hittar du här: https://qgis.org/downloads/weekly/?C=M;O=D. Och Ja! Du kan installera QGIS master på samma dator du har QGIS 2.x på. Så vitt jag vet skall detta inte skapa några konflikter. Är du osäker så går det att skapa en virtuell dator med bara QGIS master.
Rapportering av buggar görs sedan via https://issues.qgis.org/projects/qgis/issues/ där du behöver registrera dig först för att rapportera. Om du bara vill söka efter en bugg så behöver du dock inte registrera dig.
Det ter sig i mina ögon som att QGIS 3 i första hand blir ett stort lyft för alla professionella som mer eller mindre dagligen jobbar i GIS-applikationer. Det är bara att gratulera och att det också spiller över på det som är runt om QGIS.
För amatörer, behovsanvändare, ideellt arbetande etc som har vidare behov gentemot QGIS inom indata och utdata än t ex förbättrade geometrifunktioner kan jag inte se att det händer så mycket – än. Att t ex kunna producera kartor för offlineanvändning med lägesangivelser till handhållna enheter som mobiler och gps-mottagare kräver fortfarande en del handpåläggning och vägledning av erfarna systemutvecklare med programmeringskunskaper och när detta är ordnat även steg-för-steg anvisningar åt dem som jobbar mer adhoc.