Nya regler för drönare sedan 1 Februari och då kanske man vill kunna använda lite öppen källkod för att skapa ortofoton och höjdmodeller från bilderna…
För Windows så finns det enkla installers som man kan köpa en ”licens” för, men i grunden är hela projektet Open Source, så om du bara vill testa och är villig att jobba lite själv, så är Docker ett alternativ.
Jag följer instruktionerna på https://github.com/OpenDroneMap/WebODM och kortfattat handlar det om:
git clone https://github.com/OpenDroneMap/WebODM --config core.autocrlf=input cd WebODM ./webodm.sh start
Det kan dyka upp några felmeddelanden, som att exempelvis Docker inte är installerat, vilket man får åtgärda. Dessutom så kan terminalen behöva startas om innan man kör startkommandot, som för övrigt kan behöva köras med ”sudo” privilegier. Sedan är det bara att peka webbläsaren på http://localhost:8000, när hämtningen av alla filer är klar det vill säga. Det är sedan inte så svårt att skapa en programstartare som kör det kommando man vill använda för att starta tjänsten via en programikon.
Du kan ansluta till servern via nätverket genom att använda ip-adressen för Docker-maskinen. För Linux eller Mac är detta samma IP som datorn.
När man skapat ett administratörskonto, så kan man ställa in portalen något ytterligare, och exempelvis skapa andra användare. Något som är lite spännande, för att öka prestanda är att det går att installera WebODM på flera ”servrar” och sedan sätta upp ett kluster av noder som kan samverka för att göra alla beräkningar. Jag har inte testat detta då jag inte har ett oändligt antal datorer stående att experimentera med, men jag tror att man låter en av noderna koppla upp sig mot ett antal andra och att man som användare hela tiden kopplar upp sig mot den första noden.
Projekt kan sedan enkelt skapas och det går att göra massor av inställningar, men det finns även några snabbinställningar som omfattar:
- Default
- High Quality
- DSM + DTM
- och Custom…
Genom att använda Docker så kommer man snabbt igång, men det innebär även några begränsningar, som det går att komma runt med anpassade startkommandon.
Vill man använda systemet i produktion, så skall man stänga av ”debugging” med tillägget –no-debug till startkommandot.
Bearbetade bilder och resulterande filer lagras som standard inne i containern, men med ytterligare ett tilläggskommando så kan man i stället peka ut en sökväg i det vanliga filsystemet. Ett fullständigt startkommando för produktion där man sparar resultatet på sökvägen ”/webodm” blir då:
sudo ./webodm.sh start --no-debug --media-dir /webodm
Metoderna för att starta och stoppa servern som beskrivs här ovan är väl framför allt lämpliga i en mindre miljö, eller om man vill köra systemet på den egna datorn. Vill man ha en permanent server på nätverket så skall man nog sätta upp servern som permanent tjänst som startar och stoppar sig själv. Även detta finns det instruktioner för på sidan i länken tidigare i artikeln (Ubuntu 16.04 Server).
Docker är väldigt smidigt, men om man vill installera mera ”permanent” så går även det. Instruktioner för detta finns också på webbsidan.
Jag kommer absolut att börja använda WebODM betydligt mer i framtiden och utvecklingen går framåt, med många önskvärda funktioner planlagda. Då det är Open Source så finns det däremot ingen fastställd tidsplan för dessa. Vill man snabba på utvecklingen så finns det dock stora möjligheter till detta genom att stötta ekonomiskt, eller sätta sig in i källkoden och helt enkelt hjälpa till att utveckla koden.
Ett sätt att stötta projektet är att köpa WebODM Manager, som förutom installationsautomatisering även innehåller stöd med managerprogrammet. Supporten omfattar dock inte själva WebODM, för detta hänvisar man till ett forum.
Vill man ändå ha support så kan man kontakta projektet för att få hänvisningar, eller till och med upprätta någon form av premiumavtal där support ingår, och därmed mera aktivt stötta och påverka projektet.
Då det inte riktigt är drönarväder så tar jag en GoPro och fotograferar mitt stökiga matbord för att testa processen.
Inga GPS-taggade bilder, eller liknande, så jag har inga förhoppningar direkt rörande resultatet, men det bör bli ”något” av det i alla fall.
Uppladdning av bilder och sedan kör jag med default inställningen. Beroende på datorresurser och inställningar så tar sedan beräkningen olika lång tid. Det är här jag tror att man skulle ha glädje av flera servrar som agerar som noder i ett kluster, men jag har som sagt inte testat.
Det blev naturligtvis inget ortofoto, men både punktmoln och texturerad höjdmodell skapades. I bilden ovan går det till och med att se Biltemas varmluftpistol i förgrunden, om man vet hur den ser ut. Väldigt imponerande, och sååå enkelt!