Varför är Microsoft Office mer eller mindre defakto-standard som kontorssvit? Det är en utmärkt, och omfattande programsvit, men varför är det just MS Office som gäller? Finns det inga alternativ?
Det är klart det finns alternativ! Och för att beröra frågan varför just MS Office är standard, så tror jag att det är minst lika mycket vana och slentrian som gör att det finns få framgångsrika utmanare.
Vilka är då utmanarna? Ja i affärsvärlden är det väl främst Google Docs som förekommer. Genom att vara en moln-tjänst så är man dessutom inte beroende av en viss plattform, eller operativsystem, så Google Docs fungerar ju även med Mac och Linux. Nu finns ju även MS Office365 som molntjänst, men prisbilden för denna svit är ju en helt annan.
649 kr per år, eller 1’399 kr i engångskostnad för en enskild privatperson kostar Office365. Det finns sedan mängder av alternativ baserat på antal användare och företag, men nästan helt oavsett så kostar det pengar (man får förutsätta att support ingår).
Det finns kommersiella alternativ också. Exempelvis till Mac så finns ju iWork med Pages, Numbers och Keynote. Men jag tänker glida över mot Open Source i detta inlägg.
Innan vi hamnar där så stannar jag till vid WPS Office, som finns i gratisversion till såväl Windows som Linux och iOS/Android. Vill man ha extra funktioner och support så finns det flera alternativ till en ganska rimlig kostnad.
WPS är snyggt och enkelt att använda. Påminner väldigt mycket om MS Office, vilket gör att dessa användare troligen kommer att ha en ganska kort startsträcka för att använda WPS. Men det är inte Open Source.
När det väl gäller Open Source så finns i praktiken bara ett självklart val, Libre Office!
Nyligen släpptes dessutom version 6.0 av sviten, vilket inte är en enorm förändring gentemot version 5, men det är också det som är lite av styrkan i systemet. Här använder man sig inte av ”ribbon” menyer. Man har i stället valt att hantera anpassningar till innehållet genom att visa paneler och verktygsfält på andra platser i gränssnittet.
(Libre Office 5.4)
När man exempelvis jobbar med tabeller i Writer (ordbehandlaren) så visas ett verktygsfält i nederkant med funktioner som är speciellt anpassade för just arbete med tabeller.
Libre Office har väldigt många delprogram, precis som MS Office. I bilden ovan är de översatta till vad de praktiskt är avsedda att jobba med, men de heter exempelvis Writer, Calc, Impress, Draw och Math.
Om det finns en motsvarighet för dessa program i MS Office, så kan Libre Office hantera filer skapade i dessa. Det går även att spara dokument som docx, xlsx, pptx etc med Libre Office. Som standard används däremot det öppna dokumentformatet ”Open Document”. Om man vill går det att ställa in Libre Office att istället spara i MS format som standard, vilket kan vara bra om man håller på att gå över till Open Source i en blandad kontorsmiljö, tills man säkerställt att alla har bytt.
Såå, hur gör man då för att installera Libre Office… Det tänkte jag avsluta med. Och det blir i Windows10. Då jag inte har en enda dator hemma med Windows längre så får det bli i en virtuell dator, så jag börjar med att hämta och installera Windows 10.
(Som vanligt förvånas man över hur omständligt det är att installera Windows från grunden, och hur lite kontroll man som användare har över systemet och vad som händer och sker i bakgrunden, för att inte tala om alla integritetsinställningar…)
Först och främst skall programmet laddas hem från https://www.libreoffice.org
Jag passar även på att hämta svenska hjälpfiler för ”offline use”. Programmet kan sedan installeras med förvalda inställningar utan speciella konstigheter.
Svårare än så är det inte att installera ett alternativ till MS Office… och inte en krona behöver det kosta heller.
Vill man sedan absolut ha ”ribbon” meny i programmen så finns det en sådan möjlighet också, men då måste man aktivera experimentella funktioner i inställningarna.
Då får man möjlighet att välja ”Notebook” under Visa/Toolbar layout (starta om programmet först). Detta ger en typ av ”ribbon”, men du behöver göra inställningen för varje program för sig.
Vad är det då som inte går att göra i Libre Office, som går att göra i MS Office? Det finns säkert en del, speciellt inom mer avancerade områden, men de flesta skillnaderna handlar inte om att ett resultat inte går att replikera, utan metoden för att ta sig dit skiljer. Jag har mycket svårt att tro att det är speciellt många office-användare som måste ha just Microsoft Office av rent ”tekniska” anledningar. I majoriteten av fallen handlar det om att det inte längre går att göra exakt på samma sätt som tidigare, knappar och funktioner ser annorlunda ut, och många idiotförklarar tyvärr snabbt sig själva när de försöker. Man vet vad man har, men inte riktigt vad man får, och man är inte alltid beredd att ta den tid som behövs för att faktiskt lära sig att hantera ett nytt program. När man byter från Office 2007 till 2016 så brukar man däremot inte protestera speciellt mycket, även om detta byte rent tekniskt också innebär stora förändringar. Visste du förresten att Office 2016 Pro kostar över 5’000 kr för en licens?
När man sedan lyckats transformera om kontoret till Libre Office, så är det dags att ta nästa stängda mjukvara. Varför inte titta på ersättare till Adobe Suite?