Det har jag. Redan i fredags eftermiddag, bara timmar efter tidpunkten för paketeringen infallit så fanns QGIS 3 i mitt repository klart för uppgradering. Det måste vara rekord när det gäller att ha färdiga binärfiler efter releasetillfället. I vanliga fall brukar det dröja till sent på helgen, eller tidigt efterföljande vecka.
Hur är det då att uppgradera till 3.0? Ja, det är knappast smärtfritt, men det beror lite på hur ditt nuvarande system ser ut.
Man måste tänka på att inga gamla plugin fungerar, där måste man hitta nya som är anpassade för QGIS 3. Detta beror på Python och det innebär även att vissa skript man har kan behöva fixas också. Jag återkommer till detta.
Vid första uppstart så fick man välja om man ville ”importera” inställningar från QGIS 2, men jag är inte säker på vad detta betyder. Inga av mina gamla projektfiler dök upp i listan med ”tidigare projekt” som normalt visas när man startar. Inga av mina skript kopierades över till den nya installationen heller.
Den gamla katalogen med inställningar fanns i en dold katalog i användarens hemmakatalog vid namn ”qgis2”. De nya inställningarna finns i en annan katalog kallad ”local”, där inställningarna för qgis finns i en underkatalog på sökvägen share/QGIS/QGIS3/profiles/default/ sedan är det ungefär samma struktur som tidigare. När jag kopierar mina skript från python/expressions till den nya katalogen, så fungerar en del av mina skript direkt, men man måste vara medveten om att det inte bara är Python som är nytt, utan dessutom så innehåller PyQGIS väldigt mycket nytt!
Om man har mycket skript så kommer det att bli en hel del genomgångar av koden för att i värsta fall få det att fungera över huvud taget. I många fall så fungerar det nog direkt, men man bör nog ändå gå igenom koden, eftersom det finns en hel del nya funktioner man kan använda sig av inbyggt i QGIS 3. I mitt fall så kan jag exempelvis strunta i skripten för att räkna ut koordinater för ett kartelements utbredning. Funktioner för detta finns nu inbyggt med funktionen map.
Något som jag inte får att fungera är QGIS python scripting. Det vill säga skript i Python som man skriver själv och som skapar ett GUI för ifyllnad eller val av indata lager (m.m.). Inga av mina gamla skript fungerar och jag verkar inte kunna skapa nya heller. Jag vet inte om det beror på att det är förändringar även för dessa skript, eller om detta (också) är en bugg.
Gamla filer
Mina projektfiler som jag skapat med 2.18 kan öppnas utan problem. Stilar inbakade i GeoPackage fungerar fint, med några undantag (som jag märkt hittills).
Jag hade ett virtuellt rasterlager som jag använt för att skapa en höjdskuggning, som gjorde kartan helt obegriplig (nedre delen av bilden ovan). Detta märktes framför allt i layoutläget och inte i huvudvyn.
Lösningen var att bygga om det virtuella lagret och sedan kopiera stilen från det gamla lagret till det nya, vilket tyder på att det inte är ett problem med stilar, utan just hur QGIS bygger och tolkar virtuella rasterlager.
Omsampling
Det som kallas ”Resampling” och är ett sätt att sub-indela rasterpixlar om man zoomar in väldigt mycket för att jämna ut pixlarna så att de inte ser så kantiga ut, ser inte riktigt ut att fungera… alls.
I bilden ovan så borde rutorna jämnats ut när jag väljer ”Bilinjär”, men det blir ingen skillnad vad jag än väljer här. Detta har nu visat sig inte vara en bugg, utan en begränsning i den Linuxdistribution jag använder. QGIS är kompilerad mot olika målsystem, och det system jag använder har bland annat en äldre Qt5 version som standard. Denna version kan exempelvis inte hantera 3D som det är tänkt i QGIS. Andra filer gör i kombination med QGIS att omsampling nu inte heller fungerar. Bara att uppgradera till nyare Ubuntu således. Det här problemet bör man inte ha med Windows där alla beroenden måste paketeras med installationsfilerna (på gott och ont).
Det blir säkert mer QGIS 3 i veckan som kommer när jag hittar sådant som kan vara värt att rapportera.