Nix, stilen jag beskriver här är precis lika ”öppen källkod” som QGIS. Det finns därför ingen anledning till att uppmana någon att ”stjäla” den. Den är redan din!
Jag gillar att experimentera med stilar, vilket även får som konsekvens att jag ibland hittar buggar och problem i programmet. Så även denna gång. För att kunna göra färdigt stilen så var jag tvungen att skapa egna tillfälliga data som inte kraschade QGIS, så om du testar det jag gör så får du kanske vara beredd på att göra det samma, om du använder samma version av QGIS som jag.
Min stil skall kanske till del efterlikna de effekter som uppstår när man målar med vattenfärg, men jag kommer inte att ha det som absolut målbild. Stilen kommer att bestå av flera olika stillager som beskriver kantlinjer, fyllning och ”penseleffekter”. Allt skall göras i en lagerstil för att kunna använda kategoriserad stil där vald färg slår igenom utan att man skall behöva göra ändringar på flera ställen.
Det översta lagret består av en markörlinje med en enkel markör. För att få till den linje som man önskar så är det främst två variabler som man kan justera, nämligen intervallet för markörerna och markörernas storlek. Beroende på vilken markör man väljer så kan även markörens rotation vara användbar.
Jag använder ett bestämt intervall mellan markörerna och sedan ett slumpvis värde för storleken. Antingen så skapar man en ”rak” fördelning av storleken med funktionen randf(min, max) eller så kan man använda en exponentiell fördelning med scale_exp, vilket är vad jag har gjort här.
Beroende på hur man anger skalan som man översätter till och vilken exponent man väljer, så kommer fördelningen av slumptalen att fördelas exponentiellt. Observera att du kan ”vända” skalan om du behöver det genom att ange ett större värde för min än max, och det är exponenten som styr hur ”aggresivt” slumptalen fördelas.
Denna linjestil kan användas för sig och bli väldigt snygg som effekt på olika kartor. Att tänka på är att man kan använda olika typer av markörer för att uppnå olika effekter. Enkla markörer och ”font-markörer” är betydligt snabbare än SVG-markörer, men formen på markören är inte extremt avgörande när markörerna är små. Några förstorade exempel i bilderna nedan.
Det är i nästa steg som jag kraschar QGIS.
Nästa symbollager skall vara en geometrigenerator… vilket kraschar min installation varje gång jag försöker, med flera olika polygonlager. Av någon anledning så fungerar det dock med ett minneslager (nästan alltid), så det är det jag kommer att använda i resten av inlägget.
Kantlinjen från tidigare är det enda lagret i symbolstilen som jag ”låser” färginställningarna för, så att den alltid är svart. Övriga färger varierar med den färgramp som är vald.
I bakgrunden finns en enkel fyllning, utan kantlinje och mellan denna och kantlinjen finns ett lager med en geometrigenerator. I det här exemplet är det en enkel ”buffer”, men man skulle kunna krångla till det betydligt mera. Bufferten ges ett negativt värde för att ritas ut innanför polygonerna.
buffer($geometry, -20)
Vilket värde som är lagom beror på skalan och koordinatsystemet. För att skapa den övergång från ljust till mörkare grönt som syns i bilden ovan så lägger jag till ett kantlinjelager med markörlinje i geometrigeneratorn.
Markörlinjen i geometrigeneratorn är i princip uppbyggd på samma sätt som den översta markörlinjen med slumpmässig rotation och storlek, men här låser jag inte färgen utan låter den bestämmas av kategorin.
För att inte alla symbollager nu skall få exakt samma färg så ändrar jag geometrigeneratorns fyllningsfärg och markörlinjefärg. Jag sätter inte en ”fast” färg utan använder datadefinierade åsidosättningar.
darker( @symbol_color ,108)
För fyllningen använder jag värdet 108 och för markörlinjen värdet 104, vilket ger en lätt förändring i ljusstyrkan från originalfärgen (i bakgrunden) via linjen till fyllningen i mitten. Värden över 100 ger mörkare färg och värden under 100 ljusare.
Och där med är stilen klar! Vad gäller helt inbyggda stilar i QGIS det vill säga. Det sista som helt säljer stilen är att lägga till en textur med blandningseffekter. Ett lager över alltsammans med en rasterbildsfyllning som blandas med ”multiplicera” och justeras med opacitet.
Den textur du väljer bör vara i gråskala och tillräckligt stor för att täcka hela området, eller skapad så att den är ”kantlös”. Beroende på vilken typ av textur du väljer eller skapar så blir effekten väldigt olika.
Tänk på att om du hämtar texturer från Internet så kontrollera att du får använda dessa som du har tänkt. Så länge det är bilder som är CC-0 eller ”public domain” så är det fritt fram, annars så får du leta efter vilka villkor för användning som finns för den bild du vill använda. Det enklaste i många fall är helt enkelt att skapa en egen textur eller fotografera en och bearbeta fotot.
Vill man undvika texturer så kan man komma en bit på vägen genom att använda ”live-effekter”.
Det går att skapa lite ”suddighet” och även lägga till lager som kan simulera lite ”stänk” eller droppar, men ju mer man lägger till desto långsammare blir det att rendera kartan.
Bilden ovan är dock helt och hållet genererad internt i QGIS. Inte en enda textur har använts. Vill du ladda hem ovanstående stil och testa? Använd länken nedan, spara och ”importera” stilen i Symbolbiblioteket (menyn Inställningar).
https://raw.githubusercontent.com/klakar/QGIS_resources/master/collections/Geosupportsystem/symbol/RoughDrops.xml