I det här inlägget skall jag försöka avsluta presentationen av alla nyheter i QGIS 3.2. Det är inte helt enkelt att göra detta heltäckande eller speciellt lättbegripligt. Det är komplicerade saker vi håller på med och en del saker är svåra att helt ta till sig. Sedan är det inte alltid att nyheter är så värst väldokumenterade, så i en del fall så är det lite gissning hur olika saker fungerar. I något enstaka fall så verkar dessutom den nuvarande beskrivningen vara felaktig.
Det finns ett antal processer och dataläsare som ”bara” förbättrats, men inte fått några direkt synliga förändringar. Bland dessa kan jag nämna:
- Join by attribute table
- Union, Difference och Intersection har skrivits om med C++
- Fler processer med stöd av ”dynamiska parametrar” (vad nu det är)
- Centroid och Point on surface har fler möjliga alternativ
Ladda skript från mall
Det har varit lite svårt att anpassa sig till det nya sättet att skriva skript i processer. Nu finns det möjlighet att ladda ett skript från en mall.
Detta skapar ett fullt fungerande skript, som i praktiken gör väldigt lite, men som har förklaringar inbyggda som skall underlätta för användarna att skapa sina egna skript.
Filter i modellbyggaren
Det finns nu ett nytt filter i modellbyggaren. Där kan du med hjälp av vanliga uttryck dela upp indata i olika processer eller resultatfiler.
Om resultatet exempelvis skall sparas i olika typer av geometrier så kan detta vara ett sätt. Men även då objekt skall bearbetas olika beroende på värden i attribut (exempelvis olika stor buffert beroende på typ av objekt) kommer att bli betydligt enklare med denna typ av filter.
Projicera punkter
Lite olyckligt översatt till ”Projektpunkter” är denna funktion trots det väldigt användbar, men namnet gör den kanske lite svår att hitta.
Processen tar bäring och avstånd och skapar nya punkter baserat på dessa.
Rotera objekt
Det finns en ny funktion som roterar objekt runt en punkt eller centroid. Hade jag haft detta när jag glömde nollställa riktningen när jag återplacerade totalstationen efter ösregnet för några år sedan, så hade det nog inte varit något problem. Exakt vad funktionen gör får bli en senare fråga.
Importera geotaggade foton
Det finns en funktion för att läsa geotaggarna i fotografier och skapa punktlager med information baserad på detta.
Punkterna som skapas hämtar x, y och z från gps-informationen och sedan sparas även sökvägen till bilden samt tiden för fotot. Om det finns en riktning i informationen så sparas även den.
Byt X och Y
Hur många gånger har jag inte fått en tabell med koordinater där den som skapat tabellen blandat ihop X och Y. Den här funktionen gör det enkelt att testa ett lager genom att byta X och Y i den projektion man förväntar sig och därmed få punkterna att hamna på mera logiska platser.
Att allt går att göra till ett temporärt minneslager gör ju inte saken sämre. Bara att radera om det inte hjälpte.
Enhetsvarningar
Om du nu har lager i ett annorlunda koordinatsystem och skall ange avstånd, så kommer (alla?) processer att ge dig en varning om att det är ett olämpligt format som efterfrågas.
En varningssymbol som den ovan kommer nog att vara svår att missa. Håller man markören över symbolen så kommer det upp en text med förklaring till varningen.
Om du nu kör processen och får ett konstigt resultat, eller om du bara vill spara loggen, så finns det nu möjlighet att göra det direkt från loggfönstret. Format som stöds är exempelvis html.
Buffertar
Det finns några nya buffertverktyg också. ”Kil” eller cirkelsektor är en buffert som kan appliceras på punkter och skapar en cirkelsektor med riktning, bredd och avstånd.
En annan buffert är ”variabel bredd”. En av dessa tog jag upp i ett inlägg tidigare i veckan (buffer_by_m). Det går dock även att ange start och slut värde för bufferten längs en linje, utan att ha värden lagrade i m-dimensionen.
Omklassning av raster
Det finns ett par nya processer för att klassa om alla typer av rasterdata som kan läsas av QGIS. Omklassningen kan göras mot angivna max/min värden eller genom värden i en tabell.
Dataformat
En nyhet är att det numera går att läsa ”mesh” data. Det är bara ett grundläggande stöd än så länge som baseras på ett nytt bibliotek ”MDAL”. Man förväntar sig ett mera stabilt stöd för mesh-data i QGIS 3.4.
Meshdata är exempelvis ytor som knyts samman i punktmoln och som kan användas för att bland annat beskriva steglösa höjddata.
ArcGIS Feature Server
Lager från ArcGIS Server kommer nu som standard att ges samma utseende som de är inställda för på servern. Hur denna magi fungerar vet jag inte, och då jag inte har någon Esri feature server att testa med så blir det upp till andra att avgöra hur väl detta fungerar.
Oracle
Det har gjorts en del förbättringar för data lagrade i oracle databaser. Exempelvis så ignoreras inte längre kurvgeometrier, utan dessa läses in som ”read only”. Du kan således fortfarande inte redigera kurvor i oracledatabaser.
En del typer av objekt är dessutom mycket snabbare att läsas in i QGIS.
Tråkigt
Inte direkt gisrelaterat, men QGIS kan användas också för att lösa tillfällig tristess…
Skriv bara in texten bored i koordinatfältet i programmets nederkant!
Ett tips är dock att spara först! Kartan återgår nämligen inte till användbart skick förrän du löst hela pusslet!
Avslutning
Pust!
Listan med nyheter är låååång. Jag har hoppat över en hel del som du själv kan botanisera bland på http://changelog.qgis.org/en/qgis/version/3.2.0/.
Jag hade som jag nämnde i början på vecka inte förväntat mig så här mycket nyheter den här gången. Det är inte enbart positivt med så mycket nytt, då det kan introducera oväntade problem för andra funktioner. Om så är fallet nu är för tidigt att avgöra.
Det finns en del att önska när det gäller dokumentation av alla nyheter, men förhoppningsvis så kommer ändringsloggen att förbättras inom en snar framtid, det brukar den göra.
Som avslutning så kan jag också nämna att man beslutat om ännu ett ”stipendieprogram” för nya funktioner. Mer om dessa kan du läsa på https://t.co/CyxOokv3WY.
Från början var det avsatt 25’000€ för detta, men bland annat tack vare att QGIS Sverige beslutade sig för att bli Guld-sponsor så höjdes beloppet till 35’500€ och därmed kunde alla beslutade projekt finansieras.
Det som känns mest spännande är att bygga in stöd för beräkningar på grafikkortet. Detta kommer att kunna snabba upp en del beräkningar enormt, om man har ”rätt” grafikkort och operativsystem.