QGIS 3.4 får inte några påtagliga förändringar av gränssnittet, men det finns saker som justeras lite och det är ju här man jobbar, så ändringar i GUI brukar märkas.
Kopiera stilar – Detta är något som funnits länge i QGIS och något som jag saknade väldigt mycket i exempelvis ArcMap. I QGIS behöver jag bara högerklicka på ett lager välja stil och kopiera, följt av ett nytt högerklick på mållagret och klistra in stilen. Så länge lagerna var ”kompatibla” så överfördes samtliga stilinställningar från ett lager till ett annat.
I QGIS 3.4 så är det möjligt att i mer detalj välja vilka av lagrets egenskaper som skall kopieras, eller om det som tidigare är alla stilinställningar som skall vara med.
Detta gör att kopieringen av lagerstil hamnar ytterligare ett steg ner i högerklicksmenyn, men jag brukar ändå skapa mina egna tangentbordsgenvägar för kopiera (ctrl-shift-c) och klistra in (ctrl-shift-v) stilar för lager. Detta ersätter de ordinarie tangentbordskombinationerna, men dessa använder jag ändå inte.
Redigera direkt – För en del funktioner (beroende på typ av lager som är markerat) så går det nu att göra ändringar direkt i källdata.
Tidigare fick man exempelvis gå via ett eller flera temporära lager om man ville ”jämna ut” (smooth) en geometri, vilket alltid skapade flera lager som tog plats och eventuellt kunde ställa till det när det gäller ordning och reda.
Nu kan man som sagt köra exempelvis ”jämna ut” direkt på ett linje, eller ytlager och ändringen skrivs direkt till källfilen. Inga nya ”kopior” behöver skapas. Nackdelen är att källdata helt ersätts med de nya geometrierna och det finns ingen möjlighet att återskapa dessa när redigeringen är verkställd. I många situationer så är bearbetningen av vektorlager dock en unik process där det endast är slutresultatet som skall användas.
Modeller i projektfilen – Nu kan du välja att spara en modell som hör ihop med ett projekt inuti projektfilen.
Modellen sparas i *.qgs filen och det fungerar därför att baka in modeller i såväl *.qgs som *.qgz formatet. Modeller i projektfiler får en egen kategori i verktygslådan.
Autocomplete – Om du jobbar mycket med uttryck i QGIS så kommer du nu att få möjlighet att använda ”autofyllning” av tillgängliga uttryck när du skriver in kod i textfältet.
Så fort programmet känner att du skriver något som skulle kunna vara ett känt uttryck så får du förslag. Markera bara det som är korrekt och tryck enter. I fallet med bilden ovan så räcker ”bu [enter]” för att lägga till kommandot buffer, men det finns betydligt längre funktioner och andra som är lite svåra att komma ihåg korrekt.
GPU Acceleration – Från och med 3.4 så öppnas dörren för att använda vissa grafikkorts processorer vid beräkningar.
Till att börja med är det endast några rasterberäkningar som ”slope”, ”aspect” och liknande som har stöd för att använda GPU vid beräkningar, men flera kommer i versioner längre fram.
Som det verkar så kommer alla processer att dra nytta av detta. Några blir betydligt snabbare, och då pratar vi inte om några procent, utan flera, flera hundra procent snabbare. Du måste dock ha ett grafikkort som stödjer OpenCL för att det skall fungera. Jag har bara testat QGIS i en virtuell dator så jag vet inte om vare sig mina nVidia kort eller AMD fungerar ännu, men det blir spännande att se.
Mera förändringar…
Självklart finns det fler små ändringar i GUI än dessa jag räknat upp här. Det går inte att gå igenom hela gränssnittet och jämföra allt. Det finns exempelvis hur många högerklicksmenyer som helst i programmet.
Känner du till någon påtaglig eller viktig förändring av GUI som du tycker andra bör känna till? Skriv i så fall en kommentar nedan.