I detta inlägg tänkte jag installera en egen tileserver med OSM data som jag kan använda helt off-line. Jag utgår från en Linux server, men det går att åstadkomma motsvarande även på andra operativsystem.
Från start är det som sagt en ren Ubuntu Server 18.04 och här körs två terminalkommandon.
curl -sSL https://get.docker.com/ | sh sudo docker run --rm -it -v $(pwd):/data -p 8080:80 klokantech/openmaptiles-server
Det är allt! Sedan öppnar man en webbläsare på nätverket och pekar den mot serverns IP-adress på port 8080.
I nederkant på startskärmen finns det en ”Start” knapp som startar en guide för att hämta de data som behövs för att skapa kartorna.
Observera att även om OpenMapTiles Map Server är ”gratis” så finns det ytterst få möjligheter att använda den utan att det kostar pengar. Vill du exempelvis ha tillgång till hela världen med fria uppgraderingar så kostar det runt 1000$ som engångskostnad, eller 1024$ med uppdateringar som prenumeration.
Jag testar med ett gratisalternativ med äldre data över Sverige och efter ett tag med registreringar, produktnycklar och nedladdning så är det klart.
Det går att använda den inbyggda ”viewern” för att titta på kartor direkt i webbläsaren, men det går även att koppla upp tjänster mot exempelvis QGIS.
Det är väldigt smidigt och enkelt att skapa en server för dessa kartor och om man tycker att priset är rimligt så kan detta vara en väldigt bra produkt för att exempelvis alltid ha uppdaterade kartor i ett fordon som då och då kan ansluta och uppgradera kartorna mot nätet, men som i huvudsak behöver ha tillgång till kartorna off-line.
Om du letar efter en ”gratislösning” så är detta däremot inget för dig! Kartorna som kan användas utan kostnad är i praktiken oanvändbara på grund av vattenstämplar och användningsvillkor. Vill du ha en motsvarande lösning gratis, så får du göra betydligt mycket mera jobb själv.
Eller…
Bra att du kommer in på ämnet ”gratislösningar”. Vi som fungerar som uppdragsgivare och ska betala för dessa gratislösningar är väl ganska luttrade vid det här laget. Icke desto mindre är det viktigt att identifiera vad i ett utvecklingsprojekt respektive produktionssystem som kostar pengar och arbetstid.
Lokaler, maskiner, licenser, personal mm är aldrig gratis då någon alltid betalar på antingen det ena eller andra sättet. Men om man bygger och använder system för enbart eget bruk går det givetvis att pressa priserna eller särkostnaderna till nästan noll.
I produktionssammanhang kostar det mycket pengar för en hobbyutvecklare att t ex lagra och tillgängliggöra sina produkter även om de ska få vara gratis för användarna. Glädjekalkylerna ifrån webbhotellen tar sällan eller aldrig upp trafikbegränsningarna, så det gäller att inte bli för populär…