Det verkar vara lite populärt med stilar som påminner om vattenfärg just nu, inte minst då Esri släppt en ny bakgrundskarta med just denna stil. Om man föredrar Esri versionen före originalet från Stamen är upp till var och en. Här tänkte jag testa att återskapa en mix av andra stilar baserat på vattenfärgsstil, som jag från början tror kommer från MapBox.
Jag börjar med Sveriges län i form av ett enkelt polygonlager.
I grunden så blir det mycket klara färger med dragning åt pastell, men först så vill jag få bort de tydliga gränserna mellan polygonerna. Detta görs med ”simplify” och ”smooth”.
Jag har även lagt till en ”buffer” i geometrigeneratorn som slumpvis applicerar en buffert på mellan två och fyra tusen meter, för att öka överlappet till något som passar i den tilltänkta skalan. Transparensen kan sättas i fyllningsfärgen, men den kommer att skrivas över senare så använd den separata inställningen för fyllningens opacitet i stället.
Förutom geometrigeneratorn så har jag en enkel kantlinje som representerar den ursprungliga gränsen. Även denna kan man skapa med en geometrigenerator med något mindre generalisering för att ytterligare öka intrycket av ”handgjort”. I slutändan så kommer jag att använda en markörlinje där jag använder en ellips som markör, som jag låter variera i storlek och intervall med åsidosättningar och en slumpgenerator.
Att ha samma färg på alla polygoner var dock inte avsikten. Men genom att först skapa en symbol som skall vara gemensam för alla objekt och ”låsa” linjefärgen, så är det enkelt att omvandla stilen till en kategoriserad stil där lämplig färgskala kan väljas.
Nu har jag kommit så långt att jag kan gå tillbaka och justera inställningarna för mina stillager så att det blir som jag vill ha det. Jag ändrar exempelvis buffertvärdet till att ligga mellan noll och fyra tusen meter, så att det även blir lite ”vitt” mellan polygonerna på en del ställen.
Om man vill så kan man även lägga till etiketter med lämplig stil. Här experimenterar jag med att applicera realtidseffekter med ”glöd” i stället för buffert. Jag aktiverar helt enkelt buffert och effekter för dessa, och i inställningarna för effekter tar jag bort ”source” och lägger till ”outer glow”. Genom att använda en mörkare nyans för glöden så hoppas jag få fram en subtil känsla av att färgen i texten flutit ut något.
Omgivningen kan man låta vara vit, men jag väljer att sätta en färg på den med en inverterad polygon baserad på samma lager som använts för länen. Då kan jag använda en geometrigenerator med en buffert även här, så att det bildas ett överlapp för polygoner som saknar naturlig granne.
Ett annat sätt vore förstås att använda ytterligare en vektorkälla för att få med grannländer och hav.
Det som i slutändan sätter pricken över i’et är texturer. Jag gör detta i layout när jag ändå skall skapa en slutprodukt.
När jag jobbade med layouten så var jag tyvärr tvungen att byta till Pseudo Mercator som projektion då QGIS 3.8 inte orkade visa hela området i SWEREF99TM, och i slutändan kraschade hela tiden. Vi får se om detta är återkommande eller något som råkade vara en kombination av flera saker i det här fallet.