I detta inlägg så skapar jag en karta över Eksjö golfbana. Mest för att jag vill testa lite olika tekniker för att ”lyfta fram” områden i en flygbild, men även lite andra stilar för vektordata. Jag använder QGIS 3.10.1 när jag skapar kartan.
Jag använder bakgrundskarta från Google för detta test, så jag måste vara medveten om användningsvillkoren. Om detta kan man läsa på https://www.google.com/permissions/geoguidelines/attr-guide/ för officiell användning. I mitt fall så kommer det inte att bli en ”produkt” och icke kommersiellt ”fair use” skulle kunna åberopas, men jag anger ändå de referenser som beskrivs på länken ovan i min exempelkarta som du kan hitta mot slutet av inlägget. Om du vill skapa en motsvarande karta för faktiska produkter så skulle jag rekommendera att du noga granskar användningsvillkoren för de data som du avser använda.
Jag börjar med att markera ut banområdet i ett vektorlager.
Det är lite kantiga linjer så smooth() med styrkan 0.5 i en geometrigenerator fixar det. Dessutom så skall det vara en inverterad polygonstil så att själva banan inte är täckt av polygonen.
Utjämning av en inverterad polygonstil gör att även ytterhörnen jämnas ut, vilket inte är speciellt snyggt. Därför skapar jag en lagerstilskopia utan smooth() men med en negativ buffer() funktion. som inte överlappar den första utjämningsfunktionen.
Genom att ha en enkel helt vit fyllning utan kantlinje på båda dessa två stillager helt utan transparens. så kan man sätta en homogen transparens genom att ändra inställningarna i lagrets samlade renderingsinställningar.
Genom att ha en mycket lätt opacitet på 12% så kan jag ge tillräckligt mycket fokus till det område jag vill lyfta fram, men ändå inte en markant skillnad. Det syns tydligt i bilden ovan där jag jämför med och utan vektorlager, men för sig själv så bör det inte vara helt uppenbart.
Jag vill även markera ut bansträckningen på något enkelt vis. Ett linjelager där jag klickar ut linjerna från tee till green med extra brytpunkter på hål med par fyra och fem, borde vara fullt tillräckligt.
För att se hur hålen spelas så lägger jag till en markörlinje där markör endast placeras på den sista ändpunkten. Markören är en ”ellipsmarkör” som gör att jag kan styra hur lång och bred min pilspets skall vara.
Jag vill även ange hålets nummer, så ett attribut med dessa siffror läggs till. För att placera ut siffrorna så använder jag en annan nyhet, nämligen geometrigeneratorn för placering av etiketter.
point_n($geometry,1) skapar en punkt på den första brytpunkten i varje linje som kan användas för att placera alla etiketter.
Etiketterna placerar jag ovanpå punkten och jag använder en rund bakgrund med lätt opacitet, tillsammans med en skugga.
Vid ett utslag så ligger två tee väldigt nära varandra, så här använder jag etikettverktygen för att enkelt flytta isär dessa.
I layout så skapar jag en mycket enkel layout med enkla etiketter och en historietext som jag hämtar från golfklubbens hemsida.