Det går att arbeta med 3D i QGIS, men det är fortfarande lite omständligt och inte supersnyggt. Det blir kontinuerligt bättre, men om man vill ha det där lilla extra så är man ofta hänvisad till andra program, som Blender.
Blender är ett enormt kraftfullt program för 3D miljöer, där ljus, atmosfär med mera kan såväl modelleras som animeras, men det är ett ganska komplicerat program som har en hög inlärningströskel.
Om man däremot vill testa det här, och inte bryr sig om att man genar lite i processen, så kommer här ett fantastiskt tips.
Börja med att gå till https://github.com/domlysz/BlenderGIS och hämta hem zip-filen för detta tillägg till Blender. Klicka bara på den gröna knappen därefter ”Download ZIP”.
Hämta och installera Blender (länk). Starta Blender och gå till ”Edit”-”Preferences…”, följt av ”Add-ons” (bilden nedan).
Klicka därefter på ”Install” och leta reda på den nedladdade zip-filen. Detta lägger till ”3D View: BlenderGIS” i inställningarna (bilden ovan). Här behöver du bara fylla i en sökväg till en arbetskatalog där tillägget kan cachelagra kartor från Internet.
Nu finns det en ny ”knapp” i gränssnittet som vi återkommer till, men först så raderar vi allt i standardprojektet. Tryck på ”a” för att markera alla objekt och därefter ”x” och Enter. För att ”a” skall fungera så behöver muspekaren vara i samma delfönster där objekten finns.
När allt är rensat så klicka på ”GIS”, välj ”Web geodata” och ”Basemap”. Sedan kan du välja valfri källa och klicka på ”OK”.
Zooma till ett ”lagom” område och bekräfta med ett tryck på tangenten ”E”.
Detta lagrar bilden i programmet som ett 3D plan, men det är bara början.
För att lägga till höjddata så väljer man åter igen ”GIS”, ”Web geodata” och sedan ”Get SRTM”. Detta hämtar höjddata, i lite lägre upplösning från nätet och applicerar dessa på det inlästa planet. Det här passar bäst på rejält kuperade områden i lite mindre upplösning då dessa höjddata är ganska grova. Dessutom så finns det inte data speciellt långt norrut i Sverige.
För att lägga till 3D byggnader så klickar man på ”GIS”, ”Webb geodata” och ”Get OSM”. I den efterföljande dialogen så kan man välja vad man vill importera, exempelvis byggnader. Jag väljer att markera ”Elevation from object” och sedan sätter jag även en standardhöjd för alla byggnader som saknar en angiven höjd. Som standard är detta 20 meter, vilket känns lite väl högt för generella Svenska städer.
Detta var allt! Nu har du ett startläge i 3D som det går att arbeta vidare med. Man kanske har en 3D modell för en specifik fastighet som man vill lyfta in i modellen som visualisering (BIM).
Tillägget kan väldigt mycket mera. Det går exempelvis att importera shapefiler och georefererade rasterfiler.
För att sedan hantera Blender mer än att ”snurra” på en 3D modell så krävs det lite mera. Man skall placera kameror, sätta belysning, skapa bakgrunder och kanske lite atmosfär. Allt detta är lite mer än vad som är lämpligt att beskriva i ett kort inlägg på en blogg, så jag gör ett litet kort försök nedan, men för fler grundläggande funktioner så hänvisar jag till andra källor, exempelvis på YouTube.
Börja med att lägga till en kamera med ”Shift A” följt av ”R” eller välj ”Camera”. Kameran placeras mitt i scenen och har en sällan användbar riktning. Om man vill koppla kameran till den aktuella vyn så markerar man kameran i listan till höger och trycker på ”Ctrl Alt num 0”. Tangenten ”0” på det numeriska tangentbordet växlar sedan till kamerans vy, där man kan bekräfta att allt ser ok ut.
För att rendera så behöver scenen också belysas. En ”lampa” lägger man till med ”Shift” – ”A” och så väljer man ”light” och lämplig typ av lampa, exempelvis ”Sun”. Lampan placeras kanske inte där du vill, men den går att flytta genom att markera den och trycka på ”G” på tangentbordet. Vill du låsa rörelsen i exempelvis höjdled så trycker du på ”Z” på tangentbordet (X och Y gör motsvarande för horisontalled). När du flyttat dit du vill ha lampan klickar du med musknappen.
Man kan växla olika ”visningslägen” med de små knapparna över x,y,z symbolen uppe till höger i huvudfönstret. Där kan man växla mellan väldigt enkla renderingar, till nästan fullt ut renderade scener med tillfällig belysning.
Det finns sedan oändligt många möjligtheter att påverka scenen men här nöjer jag mig med att peka på inställningarna för kameran. Med kameran markerad i listan (uppe till höger i bilden ovan) så kan man visa kamerainställningarna genom att klicka på kamerasymbolen nere till höger. Här kan man exempelvis justera brännvidd (jag väljer 24 mm) och kanske mer viktigt ”Clip End”, eftersom detta är stora scener som inte är normalt i Blender. Det är därför inte säkert att kameran som standard visar något alls, förrän du ökat på detta värde så att hela området från kameran till scenens bortre gräns visas i kameravyn.
För att ”rendera” en bild så trycker man på ”F12” eller via ”Render” menyn.
Lycka till!
1 svar på ”Kartor i 3D, blir knappt enklare…”