Jag följer upp gårdagens inlägg med en lite modifierad metod som även fungerar med QGIS.
Metoden är snarlik gårdagens och börjar i CloudCompare med att global shift justeras så att den önskade referenspunkten får koordinaterna 0,0,0. Dessutom så bör den geografiska koordinaten noteras då den behöver användas senare.
I det här exemplet så läser jag in punktmolnet med Point Cloud Visualizer tillägget i LAZ format och får därmed automatiskt korrekta färger, men det går precis som igår att läsa in punktmolnet i PLY format i Blender.
Modelleringen fungerar som tidigare i Blender och referenspunkten med 3D cursor från starten med projektet representerar den koordinat som tidigare definierats i CloudCompare.
Modellen exporteras till OBJ format och sedan är det bara att öppna QGIS.
Skapa ett vektorlager med punktformat (och Z). Om flera objekt skall användas i samma lager så bör ett attribut också läggas till. Förr eller senare så kommer datadefinierade sökvägar till 3D symboler gå att använda, men tills vidare så kan en regelbaserad stil användas för stilsättning av 3D symboler.
För att skapa en punkt på exakt rätt koordinater så kan Vertex Editor användas och där skriva in koordinaterna från CloudCompare tidigare.
För stilsättningen så används som sagt ”3D Model” och den OBJ-fil som skapades i Blender. Om objektet inte visas i rätt orientering så beror det på att QGIS inte hanterar objekts koordinatsystem på samma sätt som i CloudCompare och Blender. Prova att använda transformationsinställningarna där jag fick ange 270 i X fältet för Rotation.
Sedan visas objektet i korrekt skala och på rätt plats i 3D vyn.
OBJ filen kan bäddas in tillsammans med stilen och lagras i datakällans geopackage (kräver regelbaserad stil eller att endast ett objekt används). Detta betyder att det går att skicka ett 3D ”aktiverat” QGIS lager med en enda fil till någon annan. Bara att lägga till lagret och öppna en 3D vy. Det är inte säkert att alla använda texturer bäddas in tillsammans med objektgeometrin, så här får man testa lite. Jag har inte haft speciellt stora framgångar med just inbäddade 3D objekt, men förr eller senare så bör det lösa sig.
Det är fortfarande inte lika integrerat som med ArcGIS Pro och Esri infrastruktur, men med tydliga metoder så är det faktiskt inte mycket krångligare. Dessutom när jag hållit på och testa allt detta så har inget program kraschat en enda gång. Jag kan inte säga det samma om senaste gången jag försökte jobba med 3D redigering i Pro.