Hoppa till innehåll
Meny
  • Hem
  • Dokument
  • Om Mig
Geosupportsystem

Spelkontroll för QGIS

Publicerat den 2023-03-202023-03-18

QGIS 3.30 introducerar massor med nyheter, men även en del nya möjligheter. Bland annat så är det möjligt att hantera kartan med lite nya verktyg som exempelvis går att koppla till olika externa hårdvarukontroller.

Jag testar med Windows 11 och en XBox kontroller som ansluts med USB kabel. Detta bör fungera helt utan drivrutiner och det enda som behövs är att aktivera funktionerna i QGIS. Med andra operativsystem eller kontroller så kan det hända att drivrutiner behöver installeras, men på Windows så skall de vanligaste spelkontrollerna fungera utan problem.

Som jag nämnde tidigare så krävs QGIS 3.30 för full funktionalitet, även om jag tror att detta plugin går att lägga till även i QGIS 2.28. När tillägget aktiverats så skall det direkt gå att kontrollera 2D kartan med spakarna på spelkontrollen. I mitt fall panorerar jag med den vänstra och zoomar och roterar med den högra. Avtryckarna ändrar ”Magnifier”.

Alla andra knappar kan knytas till funktioner som för närvarande är begränsade till kartteman och bokmärken.

Om du trycker på en knapp som saknar ”action” så dyker en informationsruta upp i kartfönstret. Knappen som visas tar dig direkt till ”Gamepad Mapping Dialog”.

Dialogen kan även öppnas via en knapp som borde ha en grön spelkontrolls-ikon nere till höger i QGIS programfönster. I min installation så visas dock inte ikonen, men det kan säkert variera. Min plugin version är 1.0.2 och då jag tror att detta är en liten bugg så kan det hända att det ändras i senare versioner.

Om du har flera kartor aktiva (2D eller 3D) så kan du välja vilken som skall kontrolleras av spelkontrollen i dialogfönstret. I 3D så fungerar kontrollerna lite annorlunda. Den vänstra kontrollerar kameran frammåt/bakåt samt glidning i sida. Den högra kontrollerar kamerans riktning och därmed också kamerans färdriktning. Vill man öka eller minska höjden oberoende av övriga kontroller så använder man höger och vänster avtryckare.

Om man upplever att det är lite svårt att kontrollera 3D så kan man gå in i 3D inställningarna under ”Camera & Skybox” och minska ”Movement speed” rejält. Det spelar ingen roll vilken ”Navigation mode” du väljer för hur spelkontrollen hanterar 3D visningen.

Jag rekommenderar att du har något bokmärke kopplat till en knapp på spelkontrollen, om du råkar hålla en knapp inne lite för länge eller lite för hårt (ju mer du trycker på spakarna desto snabbare är rörelsen). Då kan du snabbt komma tillbaka till ett känt startläge.

Nu är det bara att försöka vänja dig vid hur kontrollen fungerar, men ganska snart så kommer du märka att det är ganska intuitivt att kontrollera 3D scener. För mig fungerar det framför allt bra med stora punktmoln.

Önskemål om förbättringar

Nu är detta en tidig version och det kommer säkert mycket förbättringar framöver. Något jag skulle vilja se är en möjlighet att ”låsa” höjden med en knapp. Om man låser höjden så konverteras all ”frammåt” rörelse till en horisontell rörelse som är i kamerans generella kompassriktning. Då kan man åka runt i en 3D karta och titta nedåt utan att höjden ändras. Detta motsvarar antagligen hur man normalt växlar mellan ”Terrain based” och ”Walk mode”.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate with Google

GBR In English
GER Auf Deutch
FRA En Français
ESP En Español
Swedish is a hard language for a machine to translate. Nuance and detail will likely be lost.
     Mastodon  

Bok om QGIS på Svenska

Bok

Beställ Boken/E-bok genom att klicka på bilden (även förhandsgranskning).

Senaste kommentarer

  • Daniel Nilsson om QField
  • denis Empisse om SpaceMouse Python
  • klakar om SpaceMouse Python
  • Anders Jackson om Återbesök, WebODM
  • Anders Jackson om SpaceMouse Python

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Geosupportsystem | WordPress-tema av Superbthemes.com