Då är QGIS version 3.34 släppt och går sannolikt att ladda ner för installation när du läser detta. En av de stora nyheterna är stöd för 3D Tiles (OGC Community Standard = Cesium 3D Tiles). Ett av problemen är att det kan vara lite svårt att få tag på data att testa med…
Om du har OpenDroneMap tillgänglig där du bearbetat fram en texturerad modell så kan du faktiskt konvertera dessa till 3D Tiles själv. Två metoder för detta beskrivs nedan…
Först det som redan funnits tillgängligt ett tag. Välj att ladda ner ”Textured Model”, inte glTF versionen den här gången. Detta laddar ner modellen i en komprimerad mapp som *.obj med texturer (glTF används på annat sätt, se nedan).
Gå därefter till GitHub och hämta Obj2Tiles (klicka på bilden nedan).
Detta är ett terminalprogram som du använder för att dels peka på din *.obj fil och dels på en katalog dit 3D Tiles skall skrivas. Mer information om kommandot via Obj2Tiles –help.
I katalogen som pekas ut skapas ett antal LOD kataloger (Level Of Detail) samt en ”tileset.json” fil.
Denna json-fil går även att hitta bland datakällorna i QGIS 3.34, med en ny typ av ikon som anger att detta är ett 3D Tile dataset.
Om du väljer glTF alternativet när du laddar ner från OpenDroneMap hämtas en *.glb fil, som det finns ett importverktyg för i verktygslådan i QGIS. Även detta konverterar till 3D Tiles av ovan beskrivna typ.
Data kan läggas till precis som andra data i QGIS med dra-och-släpp. 3D Tiles går att använda i 2D så väl som 3D. Om du får varningar om att 3D minnet tagit slut så kan du justera hur mycket som får användas i inställningarna.
Kom sedan ihåg att 3D Tiles är helt nytt och säkert inte utan barnsjukdomar. Rapportera gärna problem du upptäcker på vanligt sätt till projektet, så skall nog 3D i QGIS kunna bli riktigt bra framöver.