Etiketter eller ”lejblar” är benämningar på de textsättningar av olika former som används vid objekt på kartor.
Det går att sätta etiketter på alla typer av vektorobjekt och i de flesta fall baseras dom på olika attribut. Har man exempelvis ett fält med namnet på en väg, så kan det i många situationer vara önskvärt att detta namn skrivs ut på kartan i anslutning till vägen. Vilken etikett som skall skrivas ut väljer man överst i fönstret och om man inte vill välja ett attribut rakt av så kan man redigera ett uttryck som skapar en anpassad etikett. Det går exempelvis att skapa en etikett genom att slå samman attributet ”gatunamn” med ”husnummer” och få en gatuadress som skrivs ut vid varje fastighet.
Med etikettverktyget så styr man inte bara hur etiketten skall se ut, utan även var och hur den skall placeras eller ritas ut.
Inställningarna är uppdelade i Text, Formatering, Buffer, Bakgrund, Skugga, Placering och Rendering. Dessutom, vilket är nytt för QGIS 2.0, så kan alla inställningar åsidosättas med datadefinierade urval. Exakt vad detta innebär är en lite större fråga att ta tag i, men det är minst sagt en mycket kraftfull funktion som exempelvis kan regleras av hur stor en yta är eller beroende av vad det står i ett visst attribut.
Om man exempelvis vill ha ett större typsnitt för vissa typer av objekt i lagret så klickar man bara på knappen till höger om fältet med typsnittsstorlek. Sedan fyller man i CASE WHEN ”type” = ’secondary’ THEN 12 END, eller motsvarande så kommer alla objekt av typen ’secondary’ att skrivas ut med storlek 12 i stället för det som är satt som standard. Det går att ha flera WHEN … THEN … satser efter varandra mellan det inledande CASE och avslutande END, och det går som sagt att bygga mycket mer avancerade strukturer, men denna tycker jag är värd att lägga på minnet.
Text är egentligen ”bara” valet av typsnitt, och därtill kopplade egenskaper. Exempelvis färg, storlek, fet/kursiv men även lite mer avancerade saker som att göra allt till versaler, separera tecken och/eller ord samt den vanliga nyheten ”Sammansmältning”. Även genomskinligheten går att sätta här, men det är viktigt att tänka på att det bara är genomskinligheten på själva texten. Om man även har en buffert eller skugga så sätter man genomskinligheten för dessa separat.
För storleken på texten kan det vara intressant att känna till att denna kan anges i pixlar eller kartenheter. Om man har en karta projicerad i SWEREF-99TM kan man således ange att ortsnamn alltid skall skrivas ut med 100 meter stora tecken, och därmed få texten att se större ut ju mer man zoomar in. Det samma går även att göra med symbolstorlekar, så här har man ett alternativ man kan överväga när man skall tillverka sina kartor.
I formatering så kan man lite beroende på andra val och typ av objekt välja om etiketter skall skrivas ut på flera rader eller i en viss riktning, allt efter hur textfältet är formaterat. Det går även att bestämma sifferformat så att det exempelvis bara skrivs ut 2 decimaler för data som egentligen har många fler.
Buffer är ett sätt att skapa något som kan liknas vid en kantlinje runt texten. Detta är mycket användbart i situationer när texten annars tenderar att flyta ihop med bakgrunden och därmed bli svårläst. Det man skall tänka på är att använda kontrasterande färg på bufferten jämfört med textfärgen. Man skall också ta hänsyn till färgen på de symboler som skall textsättas samt bakgrunden. Man kan laborera med tjockleken på bufferten och det kan vara en sak när det är data som skall visas på skärmen men en helt annan om det är något som skall skrivas ut. Generellt så passar tjockare buffertar bättre på skärm än i utskrift, men det hänger också samman med hur mycket man vill lyfta fram texterna.
Även här kan man justera genomskinligheten. Prova även att laborera lite med Linjehopslagningstyp. Det är inte alltid det som är förvalt är bäst.
Vill man ha en textbakgrund så går det också att lösa. Allt från enkla ramar och fyllningar till skräddarsydda symboler kan användas. Det skulle exempelvis gå att sätta ut en etikett med hastighetsbegränsningar på vägarna, med en bakgrund som påminner om hastighetsskyltarna.
Skugga kan liknas vid ”sista piffen” när en designer lägger in kuddar och tänder ljus i det renoverade rummet. Det ger en extra dimension till kartan och kan i en del fall höja en karta ett par snäpp. I andra fall kan det vara rent ödesdigert att lägga till en skugga, så se upp.
Placering av etiketten varierar beroende på om det är en punkt, linje eller yta. I samtliga fall har man dock flera val att överväga när det gäller att placera etiketten relativt objektet. Inte minst de ”Datadefinierade” alternativen är intressanta när man börjar bli lite varm i kläderna, här går det att göra en hel del intressanta saker.
Avslutningsvis har vi ”Rendering” som styr vissa regler för när och hur etiketter ritas ut på skärmen. Exempelvis om man vill begränsa utritningen till ett visst skalintervall. Ibland när man tycker att det saknas etiketter så är det reglerna på den här fliken som styr att dessa inte skall ritas ut. Det går exempelvis att kryssa i ”Visa alla etiketter” och därmed rita ut även sådana som överlappar varandra.