I förra veckan släpptes Open Layers 3.4 vilket fick mig att reagera lite eftersom jag tyckte ol 3.0 släpptes alldeles nyss.
Som framgår av bilden ovan så släpptes v3.0 runt den 29 Augusti, följt av 3.1 i December, 3.2 i Februari och 3.3 i början på Mars…
I det här tempot så släpps väl 3.5 om fjorton dagar!
Vad är det då som hänt mellan versionerna.
3.1 Innehöll 214 ”pull requests” och man lyfter särskilt fram rendering av punkter med WebGL, iteraktion med UTF-Grid, Stilar med alternativa geometrier (?), det går att ladda bibliotek med ”module loaders” och några ytterligare.
3.2 Denna hade 70 ”pull requests” och innehöll bland annat förbättringar i KML-formatet, WMTS ”GetCapabilities”, WebGL stöd för ”feature hit” för punktlager med mera.
3.3 Här var det 40 ”pull requests” med bland annat stöd för ArcGIS REST tile layers, mer stöd för WMTS och en funktion för att panorera kartan automatiskt när exempelvis pop-up fönster används.
Fram till 3.2 så var allt bakåtkompatibelt, men i 3.3 så ändrade man ”mouseMove” till ”pointerMove”. Uppgraderar du så behöver du alltså kontrollera om du använder ”mouseMove” och i så fall ändra.
3.4 Den senaste utgåvan har mer än 40 ”pull requests” där exempelvis dateline wrapping för tile-lager lagts till. Draw kan nu även rita en cirkel.
Det verkar faktiskt som att man planerar att släppa en ny version varje månad framöver, så vi får väl se vad som händer i nästa release. Räkna med en version 3.5 i April, eller om det är många rapporterade buggar i 3.4 en version 3.4.1 ganska snart. Det är nämligen en så kallad ”code sprint” i Schladming denna vecka.
Temat för denna är dock att göra Open Layers mer användarvänligt så vi får väl se vad som händer framöver, och när vi kan se frukten av dessa ambitioner.
Det är ett otroligt tempo och aktivitet i Open Layers projektet med mängder av utvecklare inblandade. Exempelvis så är ArcGIS Rest funktionen ett resultat av att nya utvecklare anslutit sig till projektet. Detta tillägg har dessutom fått en bugg fixad i 3.4 så att det även skall fungera på Retina-skärmar.