I detta inlägg tar jag en titt på den helt nya funktionen med inbyggt stöd för 3D. Det är tidigt i utvecklingen och det är långt ifrån klart, men det blir både ris och ros för den funktion som nu finns tillgänglig i QGIS Master.
Allt startade med en ”QEP” där förslaget att bygga in 3D beskrevs (https://github.com/qgis/QGIS-Enhancement-Proposals/issues/105). Det har diskuterats tidigare men detta är det första som känns konkret.
3D i QGIS baseras på Qt5 funktionalitet och är i inledningsskedet fokuserat på grundfunktionalitet med mycket arbete för att få till ramverket tillsammans med den befintliga funktionen i bakgrunden i QGIS. Det är därför lite sparsmakat med 3D funktioner så här i början.
För att kunna testa 3D så är jag tvungen att sänka mig till att använda Windows. Vad jag känner till så finns det nämligen ingen linuxversion kompilerad för Qt5.9 ännu, men det kommer (hoppas jag).
För att testa så ”kastar” jag in lite höjddata (bilden ovan) och ett grovt rasterlager. Jag lägger även till en WMTS tjänst för att testa även detta.
3D aktiveras som ett nytt kartfönster och går att docka på samma sätt som dessa. Det är begränsade inställningsmöjligheter för tillfället, men det minsta man skall göra är att ange vilket lager som skall vara källa för höjdinformationen.
I fönstret kan man zooma, panorera och ”rotera” kartan runt en centrumpunkt. Här hade jag gärna sett att man hade kunnat ”flytta” rotationscentrum och därmed höja marken, eller sänka den. Rotationen känns även lite omvänd med musen, men det kanske bara är en vanesak.
Men det var värst vad fläkten i datorn låter…
Oj!! CPU användning i topp, och använt RAM är en bit över 1 GB… Det här fungerar inte i längden. Om 3D tar upp så här mycket resurser så blir det inte mycket över till annat.
Nåja, jag provar vidare. Det går även att ”extrudera” vektordata i kartan.
I lagerstilspanelen finns det en ny flik där man kan göra 3D inställningar för ett lager. Denna inställning finns för närvarande inte i de normala lageregenskaperna, utan bara här vad jag kunnat se.
Även här går det att ha datadefinierade värden för exempelvis byggnadshöjd, om man skulle vilja det. Det kommer att finnas stöd för mer komplexa 3D geometrier så småningom också, men vi får väl se hur långt man hinner till 3.0.
Sammanfattning
Detta var ett första intryck av den nya 3D funktionen i nästa QGIS version. Spontant så känns det ganska bra, speciellt när man betänker att det är en mycket tidig funktion med stor utvecklingspotential.
Det är lite småproblem med renderingen och ibland så ”glipar” det lite mellan de renderade texturerna, men det är ju inte ”Unity” (3D spelmotor) utan Qt.
Nej, det första intrycket är som sagt gott, men jag är lite orolig för att det tar upp så mycket resurser.
När jag testar att bara stänga ner mitt 3D fönster så går CPU användningen omedelbart ner till nära 0%. Även minnesanvändningen går ner avsevärt (ca 1/3).
Jag har dock som sagt endast testat på Windows, då det inte finns någon färdig version för Linux, så vi får se om det är ett kvarstående problem när vi närmar oss release, eller om det är en Windows-feature…
I morgon blir det en annan QGIS 3 nyhet, som i mitt tycke är betydligt viktigare än 3D.