Inom 3D animering så är en populär ”stil” de senaste åren något som påminner om serieteckningar med lite olika variationer. Ett exempel är en av mina favoritserier Arcane på Netflix.

Med inspiration av dessa stilar, kan man skapa något liknande i en karta med QGIS?
Jag börjar med linjer. Allt har inte linjer, men där det finns linjer så är dessa sällan jämna och raka. För detta finns wave_randomized(…) funktionen i geometrigeneratorn.

I exemplet ovan så genererar jag två vågiga linjer med olika ”seed” nummer, men i övrigt med samma inställningar som dels är baserade på fasta värden och dels en variabel som gör det enklare att justera effekten som man vill uppnå. Tänk på att använda projicerade data, speciellt om ”map units” ska användas i stället för millimeter för exempelvis linjebredd.

För ytor som ska ha en ”enhetlig” färg så kan man lägga till en lätt effekt med ”shape burst fill” (ovan). Men i de fall man vill ha en mer handritad stil så kan man exempelvis använda ”random marker fill”.

Man kan använda en standardmarkör, men i det här fallet har jag skapat en mycket enkel SVG symbol som ”paremeteriserats” för att fungera i QIGS (sök på bloggen för tips och hjälp). Jag har försökt skapa en symbol som kan ge sken av ett penseldrag, vilket fungerar någorlunda bra. Justera ”point count” så att kartan inte blir allt för slö och öka i stället markörstorleken för att täcka ytan väl.
För att introducera lite ”kaos” så laborerar jag även färg och rotation för markörerna.
set_color_part(
@value,
'saturation',
color_part( @value, 'saturation')+rand(-10,10)
)
För färg så vill jag justera ”mättnad” (saturation) något från den färg som är vald. Det går att hämta vald färg med variabeln @value. Funktionen set_color_part(…) kan ändra valfri komponent i en färg och i mitt uttryck pekar jag ut just mättnad. För att ändra den mättnad som är vald så hämtar jag först aktuell mättnad med color_part(…) funktionen, som jag sedan justerar slumpmässigt med rand(…) upp och ner med 10. Vill man ha en större eller mindre variation så kan man ändra dessa värden så att det passar.
main_angle( @geometry) + randf(75,105)
Uttrycket för rotation (ovan) använder main_angle(…) för att hämta en beräknad generell polygonriktning, som sedan justeras mellan 75 och 105 grader, vilket i praktiken blir +/- 15 grader från det värdet som erhålls. Anledningen till de extra 90 graderna är att vinklar räknas lite olika i olika funktioner, så jag tycker detta passar bäst för den här stilen.

Det går att variera täthet mellan markörer och ha med eller ta bort kantlinjen för att uppnå olika effekter med det som visats ovan.
Notera även att min bakgrund inte är helt vit. Det behöver inte vara en påtaglig avvikelse från något mer neutralt, men det sätter tonen lite tydligare än rent vit bakgrund, om man nu inte har heltäckande polygoner i kartan. Färger har också en större betydelse än vad man först kan tro för att sätta en ”stämning” i kartan.
Är detta nu en ”Arcane” karta? Absolut inte. Det var inte avsikten heller. Arcane är en stor del i inspirationen för att hitta en ”modern” och aktuell stil som kanske fungerar för en karta. Och möjligheterna att göra detta i QGIS är otroliga, och jag har absolut inte uttömt möjligheterna med QGIS stilhantering…