Det här är säkert en fråga som många ställer sig, inte minst inom våra offentliga förvaltningar i kommuner och landsting.
Svaret är inte entydigt utan snarare ett Ja, fast med förbehåll…
Förbehållet är att man bör kunna definiera behovet i förväg, och inte riskera att överaskas av behov man inte kunnat förutse, samt att man satsar på välutbildad personal som kan ta hand om de inte alltid så användarvänliga problem som förr eller senare alltid uppstår.
Om man gör en noggrann analys av behovet och vilka produkter som kan tillgodose detta behov, så blir det förhoppningsvis lättare att rekrytera rätt personal för att sköta det öppna systemet.
Det man således sparar in på licenser måste till del vägas mot ökade personal- eller driftkostnader.
Om man inte kan definiera behovet klart och tydligt så är nog den enda rimliga rekommendationen att behålla kommersiella programvaror. Men den gjorda analysen kan identifiera områden där man kan använda Open Source för att ytterligare förbättra servicen utan att det behöver kosta så mycket pengar.