Level of Detail eller LOD, är ett begrepp som man nog måste lägga på minnet, och åtminstone ha en någorlunda klar bild av.
Begreppet används bland annat inom 3D GIS, exempelvis CityGML, men mer om detta senare.
Begreppet skapades och definierades redan i datorernas barndom då man insåg att komplicerade geometrier skulle kräva mängder av data för en korrekt representation.
Genom att skapa gradvisa förenklingar så skapade man olika ”nivåer av detaljer”, och kunde därmed spara stora mängder datautrymme. Exemplet nedan är hämtat från wikipedia och beskriver representationen av ett klot, i olika nivåer av detaljer.
Klicka på bilden för att se detaljerna bättre.
Inom 3D GIS så används LOD begreppet i CityGML för att bestämma detaljnivåer. Nivåerna anges med LOD 0 till 4 enligt följande:
– LOD 0 regional, landskap
– LOD 1 stad, region
– LOD 2 stadsdel, projekt
– LOD 3 arkitekturella modeller (utomhus)
– LOD 4 arkitekturella modeller (inomhus)
Exempel:
Bilden hämtad från OGC CityGML dokumentationen (länk nedan).
Nivåerna styr även kraven på positionsnoggrannhet och sträcker sig från över 5 meter till 20 centimeter eller bättre.
Vill man läsa mer om CityGML och LOD så kan man exempelvis läsa OGC standarden för CityGML.