Jag har hållit på ett bra tag med problemen som uppstår när tillgängliga geodata är för dåliga och man vill förbättra dessa. Jag har ännu inte hittat en bra lösning som inte innebär en massa jobb, men en hel del reflektioner går att göra ändå.
För det första så vill man att så mycket som möjligt skall göras automatiskt, utan allt för mycket ansträngning. Man vill att så mycket som möjligt av arbetet skall utföras av andra, speciellt de som faktiskt har förstahandsinformation om geografin som saknas.
Det stora problemet med detta är att de som har denna förstahandsinformation, och skulle kunna utföra mycket av arbetet, ofta saknar den kunskap som krävs för att lösa uppgiften. De har också sällan tid att avsätta för den dokumentation som behövs. Alternativet blir att någon ensam stackare får sitta och rita in vägar efter satellitbilder eller flygfoton.
Ett alternativ är att förse alla fordon med GPS-mottagare som kan logga fordonens rörelser, och sedan skapa rutiner för hur dessa skall tömmas på informationen.
Med hjälp av de skript som jag visat tidigare i veckan så kan man göra just det, på ett tillräckligt enkelt sätt för att alla skall klara av att göra det.
Ett spår från GPS kan vara värdefullt i sig, men behöver inte säga så mycket.
Ett enda spår från en GPS, vid ett tillfälle.
Om man däremot har tillgång till en större mängd GPS-spår, så uppträder ganska snabbt mönster som definitivt är av stort värde.
Flera GPS-loggar från flera tillfällen som slagits samman och visualiserats i ett GIS.
Exempelbilderna ovan är spårloggar som är helt obearbetade, förutom att de körts genom de skript som jag nämnde tidigare. Tänk nu att man kanske kan förenkla, värdera och slå samman spåren på ett någorlunda automatiserat sätt, så kan man ganska snabbt få fram användbar geografisk information.
Jämförelse med bild från Google.
I mitt exempel ovan så är det vägar som berörs, men skulle kunna vara turer för brevbärare, hemtjänstfordon, budbilar eller vad som helst. I kraften av ”många” så kan dessa data sedan bearbetas och analyseras för att i mitt fall ta fram nya vägkartor, men i andra fall kanske optimera vägval eller analysera konsekvenser av vägarbeten.
Styrkan i ”många” skall inte underskattas, och det går med enkla medel att samla in en väldig mängd information. Hur informationen sedan används? Det är en helt annan fråga.