Jag provade flygfoto från drake igen. Den här gången blev det fler bilder och jag använde WIDE i stället på kameran och fick därmed med mycket mera på varje bild, vilket jag hoppades skulle ge bättre geometrier i PhotoScan Pro. Jag fick också lära mig att man skall ha god marginal till höga träd när man flyger drake. Det var nära att jag fick klättra, men en vindpust räddade drake, kamera och sannolikt ett par byxor.
Första självporträttet på bloggen. Inte riktigt avsiktligt men… Min drake syns ca 30 meter högre upp.
Den här gången så visste jag lite bättre vad som fungerade och inte i PhotoScan Pro så det gick lite fortare att göra bearbetningen. Jag brydde mig inte heller om att testa i Windows, utan gick direkt på Linux.
Ärligt talat så tror jag att jag hade kunnat välja ut hälften av bilderna lätt och ändå få full täckning då det var ganska många bilder som visade i stort sett samma sak ifrån samma vinkel, men det är bättre att datorn får jobba än att jag skall behöva göra det.
Efter att programmet lyckats med orienteringen av allt bilder så stod det omedelbart klart att detta kommer att bli mycket bättre än förra försöket. Jag nöjde mig med ”låg” kvalitet när jag skapade geometrier och resultatet lät vänta på sig i ca 10 minuter (bilden nedan).
Ganska nöjd med resultatet så gav jag mig på att skapa texturer också.
Med tanke på att hela processen från inläsning av bilder till resultatet ovan endast tog runt 25 minuter så är jag väldigt nöjd. Jag kanske provar med en högre upplösning lite senare och om det blir bra så lägger jag till en bild på detta för jämförelse. Jag tror dock inte att upplösningen går att få så mycket bättre då det sannolikt är en lägre upplöst 3D modell som används i programmet. Högupplöst blir det nog inte förrän man exporterar till othofoto, och det går som sagt inte att göra i Demo-läge.
Filmen ovan visar ett litet utsnitt och då blir upplösningen lite bättre och man kanske kan börja ana vilket resultat man kan få med en ”skarp” version av programmet.