Jag följer spänt rapporteringen i media under lördagskvällen.
En av uppgifterna att ett fartyg (NS CONCORD) cirklar utanför svenska vatten är dock ganska lätt att kontrollera med GIS.
På http://www.marinetraffic.com kan man följa fartyg i realtid, men där finns även historik för alla spår.
Jag roade mig med att hämta positionerna för NS CONCORD och plotta ut dessa på en karta i QGIS.
Spåret jag kunde hämta börjar 02:37 den 16:e och slutar 19:42 idag den 18:e. Symbolstorleken representerar hastigheten, där stora pilar är drygt 10 knop och de minsta är i princip stillastående.
Vad det betyder? Inte min sak att bedöma, jag kan dock visualisera data från öppna källor med GIS.
[EDIT]
Prova denna länk för att se om NS Concord dykt upp igen sedan den ”försvann” från marine traffic.
Har även förtydligat att detta är de positioner jag lyckats hämta hem från sidan.
[UPPDATERING 19/10]
Det fartyg med samma flagg som NS Condord som var på väg mot området har en AIS som slutar fungera i närheten (lägligt?). Enligt Svenska Dagbladet (länk) så finns NS Concord dock kvar i området.
I bilden ovan är även Kanholmsfjärden utmärkt på kartan.
Lite mera information om AIS via Wikipedia. Det står skall användas och uppdateringsfrekvensen är som längst 6 min för statisk information. Positioner skall sändas ut med 2 till 10 sekunders intervall.
NS Concord dök upp i AIS igen runt kl 12 på söndagen, för att försvinna lika snabbt. Notera att AIS tiderna i bilden är Zulu och svensk tid är +2 timmar.
Ännu en fartygsspårningssida, dock utan berörda skepp: http://ais3.siitech.com/VTSLite/AView.aspx
Runt 18 på söndagkvällen så dök Sibor Voronezh upp utanför Gdansk, så det fartyget kanske inte var så inblandat i händelserna. När jag sedan gav upp för kvällen så hade NS Concord inte synts på fyra och en halv timme och Professor Logachev i tre timmar.
En intressant helg med andra ord, och QGIS var med hela tiden.