Jag har bara börjat skrapa på ytan på det som kallas lagereffekter i kommande QGIS 2.10.
Det har gått att skapa väldigt avancerade stilar och etiketter i QGIS redan tidigare, men lagereffekter är något nytt.
Med denna funktion så bygger du upp, eller lägger till effekter från en typlista som består av:
- Suddighet
- Färglägg
- Källa (originalutseende)
- Skugga
- Inre Glöd
- Inre Skugga
- Yttre Glöd
- Transformera
Det som är riktigt nytt med dessa effekter är att de renderas i realtid. Du behöver inte skapa en ”skugga” (exempelvis) som en del i symboluppsättningen, utan denna kan genereras dynamiskt. Detta tar lite extra kraft från datorn, så var beredd på längre väntetider i vissa situationer.
Med effekterna så går det att göra enkla finesser som exempelvis skuggningar, till helt vansinniga transformationer.
Transformationerna väljer jag att inte visa här då jag inte är säker på att det kommer att se ut som det gör nu när allt är klart. När jag testade för ett tag sedan så påverkades nämligen lager på objektsnivå (enskilt objekt roterade runt sitt centrum), medan nu är det hela lagret som påverkas som en enhet.
Fördelen med som det ser ut nu är att exempelvis skuggor inte ritas ut över andra objekt, medan det som sagt var ganska läckert att sätta objektstorleken till 80% och därmed separera olika objekt från varandra, vilket inte går nu då hela lagret påverkas som en helhet. Lite av effekten med ”transformera” har därmed försvunnit.
QGIS 2.10 släpps preliminärt den 26 juni.