Igår inledde jag en serie inlägg där jag tar ett praktiskt exempel på när QGIS kan vara användbart. Det handlar om trädinventering i urban miljö (http://www.inventering.nu/), och i denna del så utvecklar jag det grundformulär jag skapade för att samla in data om träd.
Här kommer jag att lägga till några attribut från standarden och möblera om lite i formuläret så att det fortfarande är överskådligt trots att det innehåller mycket mera information.
Jag börjar med att lägga till några attribut kopplat till den indelning jag redogjorde för i förra inlägget:
- Beskrivning
- Vitalitet och säkerhet
- Trädets värde
- Åtgärder och skötsel
Jag har som sagt redan några grundläggande parametrar hämtat från denna indelning lite blandat. Dessa tänker jag behålla samlat, och sedan lägga till några ytterligare parametrar från varje rubrik, samtidigt som dessa separeras på ett tydligt sätt.
Låter det krångligt? Häng med så får vi se.
Att lägga till attribut från standarden är inte svårare än i går. Inte heller att välja redigeringstyp på ”Fält” fliken i lageregenskaper är särskilt svårt.
Det som är nytt kommer här näst, nämligen att försöka få dessa dryga 40 attribut att bli överskådliga.
För detta så växlar jag ”Attributredigerarlayout” (vilket ord) till ’Dra och släpp’-designare.
Då går det att skapa flikar och grupper dit man kan dra och släppa, eller markera och klicka på högerpilsknappen.
Flikar och grupper skapas med knappen med grönt plus. Där väljer man en rubrik, och om det skall skapas en flik, eller en grupp. Om det är en grupp, så skall man dessutom peka ut vilken flik eller grupp den nya gruppen skall placeras i.
De fält man sedan drar över placerar man under de rubriker man skapat, i den ordning man önskar.
Jag har här försökt följa den indelning som finns i standarden, med undantaget att jag har grundparametrarna från förra inlägget på första fliken.
När jag nu öppnar objektsformuläret så möts jag av dialogen i bilden ovan.
Betydligt mera överskådligt och lätt att gå till den kategori/flik jag är ute efter.
Intryck så här långt.
Det går att göra väldigt mycket för att skapa struktur och för att hjälpa användare att fylla i det som man vill att de skall göra.
Att kunna ha en beskrivning av fältet i anslutning till det, och kanske redan definierade värden att välja mellan underlättar väldigt mycket.
Då jag började med ett lager i shape format, och sedan bytte till SpatiaLite så har jag märkt att en del redigeringstyper skiljer sig lite i hur de uppträder. Exempelvis så fungerar en ”slider” lite bättre i shape än SpatiaLite.
Man är även lite begränsad av att inte kunna sätta ett ”default” värde på fälten, vilket hade underlättat i många fall. Det går att ställa in QGIS på att komma ihåg alla inmatade värden från föregående inmatning, men i ett komplicerat formulär som detta så skall man nog undvika det. Det är annars lätt att värden man en gång matade in på en flik någonstans hänger med i alla efterföljande punkter man skapar.
Det går att göra ännu mera avancerade formulär i Qt Designer, men jag tror jag hoppar över det den här gången. Om du ändå vill försöka så är det enda man i princip behöver tänka på att de fält man skapar i Qt Designer döps till samma namn som fälten i tabellen de skall användas till.