Steget från 2.8 till 2.14 kommer att innebära mängder av nya funktioner och förbättringar, men även om man kommer från 2.12 så blir det sannolikt många nyheter i 2.14.
Som vanligt när det är ett tag kvar innan release så är det inte klart om funktioner i utvecklingsversionen kommer att komma med eller om man inte hinner implementera dessa på ett tillförlitligt sätt i tid, men om det fungerar bra i ”Master” versionen av QGIS så är sannolikheten ganska hög att det kommer med.
Vid en första anblick så ser man inga direkta förändringar. QGIS är såpass bra och användbart att omvälvande förändringar är sällsynta, men det finns några guldkorn.
Något som kommer att underlätta arbetet med att välja passande färger i kartan är möjligheten att aktivera direktuppdaterande färgval.
Detta skall göra det möjligt att direkt i lagerpanelen högerklicka på en symbol och redigera symbolfärgen med en färgväljare. Ändringen uppdateras dessutom i realtid i kartan, så det borde gå mycket snabbare att hitta passande färger i förhållande till andra objekt i kartan.
En annan nyhet som jag inte är helt övertygad om nyttan av är rendering i 2.5D. Jag har inte provat själv, men det verkar vara ett sätt att introducera ett falskt perspektiv på kartan. Ta en byggnad som exempel. Lagret beskriver byggnadens utsträckning i 2D, och med ett fixt värde eller höjdattribut så kan man lägga på en effekt som gör att byggnaden ser ut att ha en höjd sett ur ett perspektiv. En fördel men denna effekt jämfört med exempelvis QGIS Globe eller QGIS2ThreeJS är att effekten går att använda integrerat i QGIS och även i en utskriftslayout.
Mer om funktionen går att läsa om på http://blog.qgis.org/2015/11/02/qgis-crowdfunding-project-2-5d-rendering-of-buildingspolygons/.