Stilväljaren i lageregenskaperna har fått en ansiktslyftning.
Många lagerstilar är de samma, men de har fått nya symboler som gör det lite mera tydligt vad de gör.
En av nyheterna är en 2.5D stil.
Det är inte 3D, utan ett sätt att rita ut symboler (polygoner) med ett perspektiv.
Vad som händer är att de befintliga möjligheterna att skapa stilar paketerats i ett gränssnitt som gör det enklare att skapa denna typ av effekt.
Vill man därför anpassa stilen ytterligare så byter man helt enkelt tillbaka till exempelvis ”Enkel stil” och fortsätter anpassa där.
Det är här man hittar den ”egentliga” nyheten, nämligen en ny stiltyp: ”Geometry Generator”.
Hur denna fungerar blir nog en helt separat fråga då de genererade uttrycken för 2.5D stilen onekligen ser ganska komplicerade ut…
Den uppmärksamme kan hitta ännu en nyhet i bilden ovan…
Det går numera att kontrollera utritningsordningen med ett uttryck.
Detta är något annat än ”Symbolnivåer” där det enbart går att styra vilka symbollager som skall ritas ut i vilken ordning. Med renderingsordning så kan man styra utritningen på objektsnivå, om man så vill.
Just det! Det finns en typ av stil till, nämligen GRASS. Komplex och mycket att kontrollera, så för mig får detta bli en senare funktion att sätta mig in i. Det känns lite som när man upptäckte ”Maplex” i ArcGIS för att skapa mer avancerade etiketter. Mer kontroll med andra ord, men vi får väl se. Det skall däremot inte behövas GRASS lager för att använda GRASS-stil på ett lager, vilket uppskattas.