Det handlar naturligtvis om QGIS! Varje gång det kommer en ny version så tror man inte att det kan bli mycket bättre, och så har man fel, varje gång!
Jag har varit inne på förbättringar och nyheter inför varje ny version av QGIS de senaste åren, och så även nu inför QGIS 2.16, senast var ungefär en månad sedan. Som vanligt vet vi inte exakt vad som kommer med i den färdiga versionen, men föga förvånande är det massor med nyheter… igen.
De som tydligast annonserar sitt pågående arbete brukar även bjuda på lite YouTube klipp rörande nya funktioner, till och med innan de finns i master versionen av QGIS.
Nyall Dawson har exempelvis en lösning på hur man kan använda ”representation” i symboler och kartlayout, utan att påverka den ursprungliga geometrin.
Nyall har även en video på hur en ”taskmanager” skulle kunna se ut och fungera, för att hålla koll på flera parallella processer i QGIS.
Ett annat projekt handlar om att redigera attribut för flera objekt samtidigt… (ovan).
En annan person som aktivt lägger upp filmer är Nathan Woodrow. Han jobbar väldigt aktivt med att göra stilhanteringen av alla typer av lager helt interaktiv genom att lägga inställningarna i paneler.
Ovan är exempel på detta när det gäller rasterlager, och nedan ett exempel med vektordata.
I exemplet ovan så visas även en ”historik” för inställningarna, vilket gör det busenkelt att gå tillbaka till en tidigare stil.
På samma sätt som för raster och vektorlager så jobbar han med en panel för etiketter som även den skall uppdatera informationen helt interaktivt. De senaste signalerna om dessa paneler är att det inte blir flikar, utan något som påminner om hur man växlar mellan inställningarna i nuvarande egenskaper.
Andra saker som vi med mer eller mindre sannolikhet kommer att se i QGIS 2.16 är nya stilar för punktsymboler, förbättrade diagramvisningar, förbättringar i layouthanteraren och naturligtvis en massa fixade buggar och förbättringar som inte syns.
Varför händer det då så mycket med QGIS? En förklaring kan vara att väldigt mycket av den planerade utvecklingen är finansierad. Det finns personer och organisationer som är villiga att betala för att någon skall ta sig tid att skapa dessa nya funktioner och fixa buggar. Många nya funktioner är betalda genom att funktionerna sponsras, medan mycket av buggfixar finansieras av spontan- och mikrodonationer. Fördelningen av medel är däremot inte bestämd utan pengar fördelas dit de behövs bäst, om det inte är just sponsrad utveckling. Dina bidrag hjälper därför till med utvecklingen av QGIS och vart enda litet bidrag är viktigt.
Vad skulle du helst vilja se för typ av förbättringar i QGIS?
Vad är det du saknar jämfört med andra GIS program?
Vill du se en häftig video som visar hur QGIS utvecklats under flera år baserad på kod-bidrag på GitHub så finns den här:
https://www.youtube.com/watch?v=Qfq2ughG7cw