QGIS har inte haft superstarkt stöd för att hantera 3D tidigare. Jodå, det går att använda höjddata och göra bearbetningar och analyser där man tar hänsyn till 3D, men visualiseringen har det varit ganska skralt med.
Hur ser det då ut nu? Har det skett några förändringar till det bättre, och hur bra är det i så fall?
Det har ganska länge funnits ett tillägg kallat ”Globe” som i bästa fall fungerat, även om det inte varit särskilt spektakulärt.
I och med QGIS 2.16 så har man gjort en rejäl översyn av detta tillägg och QGIS Globe är numera ett fantastiskt tillägg för att visualisera i 3D direkt från gränssnittet. Det är inte perfekt, men så pass bra att var och en med intresse av 3D bör aktivera tillägget, som är en del av QGIS Core, men kan behöva installeras separat.
Windows antar jag att det inte är några problem att få igång tillägget via OSGeo4Win (skall testa med min 500 kronors Windowsdator senare), för Mac är det nog så att QGIS 2.16 ännu inte finns som installationsfiler så då blir det till att bygga från källkod (lycka till!).
För linux, och då framför allt Ubuntu, så skall man se till att man har ”Ubuntugis” inställt bland sökvägarna till programbiblioteken (se qgis.org). Därefter kan man installera ”qgis-plugin-globe”.
Det kan hända att även…
sudo add-apt-repository ppa:ubuntugis/ubuntugis-unstable
…behövs.
När man startar tillägget Globe så möts man av en tom värld. Det är en renderad slät yta utan innehåll, men belyst i enlighet med den lokala positionen och vad klockan är. För att något skall visas så behöver man lägga till lager i projektet (det går även att lägga till detta i inställningarna för Globe). Då kan det vara bra med en enkel global bild som start. Jag använder ”True Marble” som går att hämta här: http://www.unearthedoutdoors.net/global_data/true_marble/download
Ett av problemen för mig är att det går lite långsamt att hantera globala data. Speciellt kanske vektordata. Detta kan dock upplevas något individuellt från gång till gång. När något läggs till eller ändras så når en CPU kärna väldigt snabbt 100% och då är det bara att vänta! Ett bättre ”multithread” stöd, eller stöd för GPU rendering hade varit uppskattat. Det är framför allt när man aktiverar eller lägger till höjddata, som det segar ner sig. Höjddata, eller 3D, är ju själva grejen med Globe så det är lite synd att det skall vara så här.
I vänsterfönstret ovan så finns det en skuggad polygon som rör sig när man panorerar globen till höger. Jag gissar att detta skall kopplas till en täckning av 3D vyn, men för mig stämmer detta bara om jag har projektet oprojicerat.
Nåja, för lite mera lokala data så fungerar det bättre, oftast.
I bilden ovan har jag använt de drönardata jag skapade för någon vecka sedan. Höjddata och ortofoto i alla fall. Tänk på att det är ett ortofoto draperat på höjddata, och inte en riktig 3D modell. Detta gör att det ser konstigt ut på vertikala ytor.
Det finns även en funktionalitet för att hantera vektordata i tillägget.
I lageregenskaperna för ett vektorlager så finns även en flik för ”Globe” med olika inställningar som har att göra med på vilken höjd objekten skall ritas ut, och om de skall ”extruderas”. Väldigt användbart om man vill visualisera hur det skulle se ut med ett nytt växthus på området… (BIM).
Tyvärr så får jag detta inte att fungera alls! Jag har provat de flesta inställningarna och det enda som fungerar är att rastrera vektordata och drapera det som alla andra lager på terrängmodellen.
Sammanfattning
QGIS Globe har fått en rejäl ansiktslyftning och för att visualisera data draperat på en höjdmodell, så fungerar det riktigt bra. Om man försöker läsa in för mycket data, framför allt höjddata, så får ”single thread” processen jobba väldigt mycket, vilket kan hänga QGIS.
När jag provar funktionen att extrudera vektordata så fungerar det inte alls. Det kan hända att det är en Linux grej, och om det är fler som provar i andra operativsystem så kanske vi samlat kan rapportera synpunkter och brister till utvecklarna.
[EDIT]
Nu har jag provat på Windows 10 (32-bit) och jag får inte Globe att fungera! Alls…
Jag kan installera det via OSGeo4Win, men det dyker inte upp bland insticksprogrammen, hur mycket jag än startar om Windows.
Någon annan kanske har större framgång?
Hi, QGIS Globe works fine in Windows 10 and QGIS 2.16, I’ve managed to make (small) scenes but the lack of support for 3D data and 3D formats makes it near unusable and I would suggest using Cesium.
I really think that QGIS needs to move towards a Cesium/OL3 plugin (which also works with Geoserver) to provide a much more robust 3D solution.