Från QGIS 2.14 så finns det en funktion för att bearbeta data i realtid på ett sätt som gör det möjligt att visualisera data på ett unikt sätt. Det handlar om geometrigeneratorn, där varje objekt kan bearbetas för sig, eller i kombination med andra, både från det aktuella lagret och från andra lager.
Anita Graser, har på sin blogg sammanställt några av dessa funktioner med exempel på vad som går att åstadkomma.
Vill du läsa själv så finns detta på https://anitagraser.com/2017/04/08/a-guide-to-geometry-generator-symbol-layers/.
När man i andra GIS är begränsad till hur man kan använda stilar och symboler för att skapa visualiseringar så kan man med geometrigeneratorn först skapa skräddarsydda geometrier, som sedan kan stilsättas på ett helt nytt sätt.
Exempel på vad som är möjligt med geometrigeneratorn är kan man se i stilen 2.5D:
Om man skapar en stil med 2.5D och sedan växlar till en vanlig enkel stil, så framträder de geometrigeneratorlager som denna stil består av. Här kan man också se att det går att bygga väldigt komplexa stilar på detta sätt, men det behöver inte bli så krångligt.
Som Anita skriver så är det exempelvis enkelt att skapa buffertar kring objekt, som därmed inte behöver skapas som nya lager innan de visualiseras, utan geometrigeneratorn kan göra detta i realtid.
buffer($geometry,50)
I bilden ovan använder jag ett geometrigenerator lager och ett vanligt enkelt lager med originalobjekten.