Då blir det en liten titt på några nyheter i QGIS 3.0. En del är redan implementerat sedan länge i ”Master” versionen, medan annat planerat fortfarande är ”på gång”. Här kikar jag lite på sådant som ligger lite mitt emellan, men jag avslutar med lite spekulationer också.
Till att börja med så är det uppenbart att det finns något nytt i nederkanten på programmet.
Via sökfältet så kommer man åt alla processverktyg och funktioner direkt från startsidan. Det är bara att börja skriva så kommer en lista att filtreras baserat på det som skrivs in.
Det är en fritextsökning på namn, men det finns större ambitioner med fältet än så. Det skall gå att söka efter lageregenskaper, projektinställningar och utskriftslayouter.
Det här kan bli det snabbaste sättet att utföra vanliga saker i QGIS. ”Ctrl – K” följt av ”buff” och Enter öppnar verktyget för att skapa en buffert.
Tidigare så har inställningar för etiketter varit ”gråa” tills man valt etikettyp. Numera så visas ingenting i stället. Jag vet inte vilket som är bäst, men om man inte kan göra ändringar så behöver man inte visa inställningarna.
Snapping har fått en egen toolbar. Nu kan man ha inställningarna och valen direkt i gränssnittet, utan att behöva öppna en dialogruta för att göra inställningarna. Dessutom så är det lite fler inställningar än vad som var möjligt tidigare.
I verktyget finns även en annan nyhet, nämligen ”Tracing”. Med detta kan man enkelt ”följa” andra vektorlagers gränser och linjer. Så länge man inte panorerar bort den digitalieserade linjen från kartfönstret så kan man få den att följa en ”naturlig” sträckning. Ett klick tvingar in en brytpunkt. När man klickar så lägger programmet själv till brytpunkter som överensstämmer med de aktiva lagrens brytpunkter. Eftersom allt görs i realtid så fungerar det bäst om man har så få objekt aktiva i kartan som möjligt. Ett lager med massor av objekt som man inte vill fästa mot bör därför vara släckt medan man genomför sitt trace.
När man redigerar så kan man använda den nya ångra/gör-om panelen. Här registreras alla redigeringar och med ett enkelt klick kan man hoppa bakåt eller framåt i historiken på ett väldigt enkelt sätt.
Det enda jag inte tycker är så intuitivt och enkelt är hur man raderar brytpunkter. Detta hänger ihop med sättet man redigerar där det är enkelt att skapa nya brytpunkter längs ett segment. För att ta bort en brytpunkt så väljer man den först så att den är flyttbar. Då trycker man delete för att ta bort den.
Vad är då kvar innan QGIS 3 släpps? Massor! En del är mer sannolikt, exempelvis den nyligen finansierade omskrivningen av layout- och rapporthanteringen. Sedan finns det sådant som är sannolikt men inte lika säkert, exempelvis integrationen av 3D i gränssnittet. 3D är en möjlighet via nya Qt5, men det är inte alla nya möjligheter som kan tänkas komma på sikt. VR är en sådan möjlighet, men detta är ännu en sak som är väääldigt omfattande och därför tar lång tid, om det ens kommer att implementeras.
Något som kommer att förändras i bakgrunden på Windows är att QGIS inte längre kommer att spara inställningar i registret. Det kommer att bli en dold inställningskatalog i HOME katalogen, på samma sätt som i Linux och Mac. Om du är sysadmin och hanterar QGIS så kan du därför behöva kika lite på QEP 82.