I går skrev jag om den nya versionen av Natural Earth vektordata som är på gång. I detta inlägg använder jag dessa data för att skapa en snygg världskarta, med lite alternativ.
Utöver data från Natural Earth så använder jag Blue Marble ”Next Generation” data från NASA’s Earth Observatory i bakgrunden.
(För ett år sedan ungefär skrev jag om hur du kan skapa ”world-filer” för de bilder du laddar hem från adressen ovan – länk)
För mina vektorlager skapar jag i grunden en väldigt enkel palett med en diskret grundfärg för hav och en motsvarande för land. Resten av de färger jag använder kommer att bli varianter på dessa med variationer i ”mättnad”, ”intensitet” och ”opacitet”.
Jag väljer ”Miller” som projektion (EPSG:53003), då jag tycker den är snygg att använda som världskarta, men den sträcker ändå ut regionerna mot polerna väldigt mycket.
Ocean, land och lakes kommer i huvudsak att vara de lager som jag styr färgerna med. Dessa har enbart en fyllning och ingen kantlinje. För att skapa en gräns mellan land och hav, men även mellan nationer, så använder jag lagret countries. Vill man bara ha med kustlinjen så finns den också, och kallas coastline.
Som synes i bilden så använder jag i huvudsak lager från 110M data, vilket räcker just nu, men samma princip kan tillämpas på data från både 50M och 10M. Det enda jag har läst in från 10M är tidszoner, som jag kommer att använda lite senare.
Jag har även valt att ange kartlinjens tjocklek i kartenheter, för att det inte skall bli ”konstigheter” i olika skalor. Texterna i länderna anger jag att de endast skall skrivas ut om de får plats helt innanför polygonen, samt ”blandar” dessa svarta texter med bakgrunden så att de smälter in lite diskret. Jag kommer även att justera texterna med teckenseparation och göra dem lite större än i bilden ovan.
Texter för större städer, områden och regioner skrivs samtliga ut med svart text, fast med ”overlay” som blandningsläge.
Här näst lägger jag till geografiska linjer och ett grovt koordinatnät, även dessa med overlay som blandningseffekt. Slutligen så lägger jag till lagret med tidszoner som jag skapar en regelbaserad stil för som testar ”resten” när man delar zonen med 2. Tids zon +4 har resten 0 (en jämn zon), tidszon 7 har resten 1 (en udda zon) och anpassade tidszoner har en annan rest än 0 eller 1. I QGIS använder man operatorn % i stället för division för att få resten i stället för resultatet av divisionen.
Lite olika ”grå” nyanser på dessa och sedan så blandas även dessa med ”overlay”. Några diskreta texter till som anger zonens förhållande till MGT och även detta som till synes ser rörigt ut, blir ganska tydligt när man vet vad man tittar på.
Nu får man lägga ytterligare tid på att justera alla inställningar så att de passar för det ändamålet man tänkt sig. Om det är en utskrift så måste man göra en del, och om det skall vara en bild i en presentation eller en webbkarta, något annat. Det är sällan lämpligt att ta med för mycket, och i bilden ovan så har jag plockat bort en del linjer och gjort andra betydligt tunnare.
När jag suttit ett tag och ”ill-stirrat” på kartan bestämde jag mig även för att lägga till en svag gradientformfyllning längs kustlinjen. Detta ger lite extra djup till kartan.
Eftersom jag använt blandningseffekter ganska omfattande, så är det få egentliga färger jag behöver ändra för att helt förändra karaktär på kartan. En annan färgton på tre lager och släck Blue Marble i bakgrunden, så…
Ganska trevligt, om jag får säga det själv!